Propozycje ćwiczeń usprawniających funkcje percepcyjno-motoryczne niezbędne do opanowania sprawności czytania i pisania.
-
w Artykuły
Warunkiem niezbędnym do opanowania umiejętności czytania i pisania jest pełna sprawność analizatora:
- Wzrokowego
- Słuchowego
- Kinestetycznego
Analizator to narząd zmysłowy, służący do odbierania bodźców zmysłowych. Zależnie od rodzajów odbieranych bodźców rozróżnia się analizatory: wzrokowy, słuchowy, kinestetyczny, smakowy, węchowy, dotykowy. Poniżej przedstawię Państwu zestawy ćwiczeń które możecie wykonać z dzieckiem w domu, a które służą doskonaleniu umiejętności szkolnych. Są one atrakcyjne, ponieważ mają często formę zabawy.
ĆWICZENIA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ DLA DZIECI MŁODSZYCH
- Zabawa w rozpoznawanie dźwięków: co upadło, co przyjechało, czym uderzono?
- Zabawa w nasłuchiwanie: co się wokół nas dzieje (kto co usłyszał)?
- Pokaż dziecku obrazek, ułóż kilka prostych zdań, poproś żeby dziecko po kolei powtarzało zdania, narysowało tyle kresek ile jest zdań.
- Pokazując dziecku różne przedmioty, wypowiadaj pierwszą część słowa, poproś, żeby dziecko je kończyło.
- Segregowanie obrazków wg podanej głoski: na początku, na końcu. Dziecko otrzymuje obrazki, prosimy, żeby powiedziało, co przedstawiają. Następnie prosimy, żeby powiedziało, co słyszy na początku, na końcu nazwy – jaki dźwięk, jaką głoskę słyszysz na początku słowa, na końcu. Ułóż obrazki, które zaczynają się na głoskę np. „d”, a kończą na „a”.
- Prosimy dziecko aby wybrzmiało głoski w podawanych słowach, policzyło głoski.
- Prosimy dziecko, aby za pomocą klaskania podzieliło podawane słowa na zgłoski (sylaby).
- Mówimy zdanie. Prosimy, żeby dziecko policzyło w nim wyrazy. Możemy pomóc dziecku biorąc pasek papieru i rozcinając go na tyle części , ile jest wyrazów.
- Mówimy dziecku samogłoskę, np. ”a” i prosimy, żeby z nią utworzyło sylabę / ze słuchu/łącząc ją z podanymi spółgłoskami m-a: ma, t-a: ta.
- Mówimy głoski i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo, np. A-d-a-m, jakie to słowo?
- Mówimy sylaby i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo: sa-m o-lot: samolot .
- Mówimy grupę sylab, prosimy żeby dziecko powiedziało, które sylaby się powtarzają, np. ba Ga da ba, la fa da la.
ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ DLA DZIECI MŁODSZYCH
- Wyodrębnianie różnic między obrazkami (powiedz, czym różnią się te obrazki).
- Wskazywanie podobieństw między obrazkami.
- Wszelkiego rodzaju układanki, np. puzzle, mozaiki, domina.
- Rysowanie konturów wg podanego wzoru – dziecko otrzymuje rysunek o słabo zaznaczonym konturze, zadaniem dziecka jest pogrubienie istniejącego konturu.
- Układanie wzorów z figur geometrycznych. Podajemy dziecku wzór, dziecko odtwarza ten wzór( figury geometryczne można wyciąć samemu).
- Kreślenie kształtów graficznych powstałych za pomocą kreski łączącej wyznaczone uprzednio punkty.
- Wypełnianie konturów rysunków dowolną techniką: farbą, kredką, flamastrem, plasteliną.
- Odwzorowywanie figur z patyczków (można wykorzystać zapałki, wykałaczki).
- Rozpoznawanie i wyszukiwanie przedmiotów na obrazkach których nazwy rozpoczynają się na daną literę np: w, t, d………
- Układanie obrazków w kolejności, w jakiej były pokazane.
- Zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka.
- Zapamiętywanie kolejności przedstawianych przedmiotów.
- Rysowanie z pamięci eksponowanych wzorów figur, liter, cyfr ( polecenie: popatrz na wzór i zapamiętaj).
- Porządkowanie obrazków według kolejności zdarzeń, układanie historyjek obrazkowych.
- Dziecko otrzymuje kartkę z literą i przerysowuje ją przez kalkę techniczną.
- Dobieranie liter wielkich do małych.
- Wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie. Dajemy dziecku duży kartonik z napisaną literą oraz kilka małych kartoników z różnymi pojedynczo wypisanymi literami. Zadaniem dziecka jest znalezienie litery przedstawionej na dużym kartoniku.
- Wyszukiwanie liter i sylab. Dziecko w otrzymanym tekście wyszukuje poznane litery i sylaby, zamalowuje je.
- Wyszukiwanie takich samych wyrazów i ich odpoznawanie w tekście. Dziecko otrzymuje na małych kartonikach wyrazy, odszukuje je w podanym tekście (zaczynamy od wyrazów jednosylabowych, stopniowo przechodzimy do dwusylabowych).
- Rozsypanki wyrazowe. Dziecko otrzymuje wzór zadania i na kartonikach pojedyncze wyrazy. Zadaniem dziecka jest ułożenie zdania wg wzoru z rozsypani.
- Dobieranie podpisów do obrazków.
- Wyszukiwanie w wyrazach innych ukrytych wyrazów.
ĆWICZENIA KSZTAŁTUJĄCE PRAWIDŁOWĄ ORIENTACJE PRZESTRZENNĄ.
- Utrwalanie różnicowania prawej i lewej strony ciała.
- Układanie różnych przedmiotów np. zabawek, w różnych miejscach w stosunku np. do stołu. Prosimy dziecko, żeby określiło położenie przedmiotu: po lewej stronie stołu, po prawej, nad, pod, przed pomiędzy.
- Rysujemy linie pionowe, poziome na kartce, dziecko układa np. wycięte kolorowe kółka zgodnie z poleceniami: po lewej stronie linii, po prawej, w dolnej, górnej części nad, pod linią.
- Rysowanie figur pod dyktando: rysunek zaczynamy od kolorowej kropki. Prowadź połówek np. 3 kratki wyżej, 1 kratkę w lewo itd.
- Odtwarzanie z pamięci. Układamy na stole przedmioty. Zadaniem dziecka jest zapamiętać jak największą ich liczbę, chowamy przedmioty, zadaniem dziecka jest wskazaniem miejsc, na których leżały.
- Odtwarzanie dwu i trójwymiarowych układów przestrzennych na podstawie modeli: układanie z zapałek na kartonie figur wg podanego modelu, bardziej złożonych konstrukcji z klocków.
- Kreślenie kształtów graficznych w powietrzu. Kreślimy w powietrzu proste figury geometryczne, prosimy dziecko o naśladowanie tych ruchów. Kreślimy w powietrzu kształtu wybranych liter, dziecko odtwarza je, mówiąc: zaczynam od lewej strony.
- Rysowanie z zachowaniem kierunku od lewej do prawej. Pomocą dla dziecka może być zaznaczenie lewej strony kartki L, prawej P.
- Utrwalanie stronności ciała. Dotykanie lewej i prawej strony ciała dziecka z użyciem określeń: lewa, prawa strona.
ĆWICZENIA USPRAWNIAJACE MOTORYKĘ RĄK I KOORDYNACJĘ WZROKOWO-RUCHOWĄ (WSPÓŁPRACĘ OKA I RĘKI).
- Ćwiczenia rozmachowe: „rysowanie” w powietrzu dużych kształtów.
- Lepienie z plasteliny, wydzieranki, wycinanki.
- Oburęczne malowanie dużych kształtów, np. kół.
- Ugniatanie kół i małych kulek z gazet, bibułki.
- Ugniatanie w dłoniach małych gumowych piłeczek.
- Ćwiczenia palców: otwieranie i zamykanie dłoni.
- Masowanie dłoni i ramion.
- Korzystanie z nakładek na ołówki, długopisy.
- Kolorowanie w książeczkach z obrazkami.
- Kalkowanie, pisanie po śladzie.
- Pisanie ciągu liter bez oderwania ręki.
- Rysowanie „leniwej” ósemki.
- Rysowanie linii poprzez łączenie punktów.
- Rysowanie linii wewnątrz labiryntów.
- Kreślenie w powietrzu, na tackach z piaskiem i rysowanie różnymi technikami graficznymi linii pionowych, poziomych, ukośnych, łamanych, krzywych i figur geometrycznych.
Przygotowała mgr Elżbieta Paczka-pedagog