Organizacja pracy Zespołu WWR w roku szkolnym 2015/ 2016.
1. Poniższy Regulamin Organizacyjny określa organizację pracy Zespołu Wczesnego
Wspomagania Rozwoju Dzieci przy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce.
2. Zajęcia odbywają się tylko od poniedziałku do piątku na terenie Poradni.
3. Udział dziecka biorącego udział w zajęciach WWR jest bezpłatny.
4. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju podejmuje działania wspierające: pedagogiczne, psychologiczne, logopedyczne skierowane na dziecko i rodzinę dziecka, podjęte i wynikające bezpośrednio z rozpoznania zaburzeń rozwojowych.
5. Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są powoływane w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności (zaburzenia rozwojowego) do podjęcia nauki w szkole
W skład zespołu wczesnego wspomagania w roku szkolnym 2015/2016 wchodzą specjaliści posiadający przygotowanie do pracy z dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym :
· psycholog ,
· pedagog specjalny,
· logopeda,
· neurologopedia,
· terapeuta SI.
6. Z członkami Zespołu współpracują lekarze specjaliści dokonujący konsultacji medycznych.
7. Pracę zespołu koordynuje dyrektor Poradni.
8. Członkowie zespołu mają obowiązek:
a. przestrzegać zasad etyki zawodowej i współżycia społecznego, szanować prawa i godność dziecka oraz jego rodziny;
b. uczestniczyć w opracowaniu i realizacji indywidualnego programu terapeutycznego dziecka;
c. opracowywać ocenę efektów podejmowanych działań terapeutycznych oraz wskazania do dalszej pracy z dzieckiem;
d. konsultować z Zespołem zmiany w indywidualnym programie terapeutycznym, jeśli zaistnieje taka potrzeba;
e. współpracować z rodzicami / opiekunami dziecka
9. Dzieci na zajęcia wczesnego wspomagania przyjmowane są na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, wydanej przez Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej właściwej dla placówki do której uczęszcza dziecko ( przedszkole).
10. W przypadku, gdy dziecko nie uczęszcza do żadnej placówki opinię wydaje Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna właściwa dla miejsca zamieszkania dziecka z rodzicami.
11. Rodzice ubiegający się o objęcie dziecka zajęciami WWR składają w Poradni wniosek skierowany do organu prowadzącego – Wydziału Edukacji i Zdrowia Starostwa Powiatowego w Grójcu wraz opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, z prośbą o wydanie skierowania na zajęcia.
12. Rodzaj prowadzonych zajęć ze specjalistami dobrany jest indywidualnie dla dziecka w oparciu o przeprowadzoną diagnozę problemów rozwojowych i potrzeb dziecka i wyniki badań wszystkich specjalistów zajmujących się nim.
13. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
14. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
15. Zajęcia prowadzone są w oparciu o indywidualnie skonstruowane programy rewalidacyjno - terapeutyczne uwzględniające niepełnosprawność dziecka.
16. Program wczesnego wspomagania jest uzgodniony z rodzicami i zawiera pisemną zgodę rodzica na jego realizację.
17. W trakcie realizacji programu może on być modyfikowany i zmieniamy, jeżeli
wymaga tego aktualna sytuacja prowadzonego procesu terapeutycznego.
18. Zajęcia w bieżącym roku szkolnym organizowane są na terenie poradni.
19. Zajęcia odbywają się zgodnie z harmonogramem zajęć ustalonym przez Zespół i rodziców/opiekunów na początku terapii.
20. Rodzice/opiekunowie są zobowiązani powiadomić Zespół o nieobecności dziecka na zajęciach i podać przyczynę nieobecności, a także czas jej trwania. Powiadomienie może być telefoniczne, pisemne.
21. Zespół jest zobowiązany do powiadomienia rodziców/opiekunów o odwołaniu zajęć lub zmianie terminu przeprowadzenia zajęć.
22. Zajęcia, które nie odbyły się z powodu nieobecności dziecka lub choroby terapeuty nie będą przeprowadzane w innym terminie.
23. Realizacja indywidualnego programu dokumentowana jest w dzienniku zajęć specjalistycznych.
24. Skuteczność podjętych oddziaływań na dziecko dokumentowana jest w zeszycie obserwacji, który ukazuje przebieg rozwoju dziecka.
25. Zgodnie z harmonogramem, odbywają się konsultacje wszystkich specjalistów poświęcone omówieniu postępów dziecka, dzieleniu się doświadczeniami, rozwiązywaniu bieżących problemów wynikających z procesu terapii oraz szukaniu optymalnych rozwiązań stymulujących rozwój dziecka.
26. Zgodnie z harmonogramem odbywają się spotkania z rodzicami w ramach „grupy wsparcia”.
27. Czas trwania zajęć ze specjalistą ustalany jest indywidualnie od 30 - 45 minut. Jest to czas przeznaczony na pracę z dzieckiem i jego rodzicem.
28. Czas zajęć wynosi od 4 do 8 godzin miesięcznie dla dziecka i jego rodziny.
29. Zespół prowadzi akta osobowe dzieci objętych terapią, zawierające pełną
dokumentację, tj. wniosek rodziców/opiekunów, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, decyzję organu prowadzącego – skierowanie na zajęcia WWR, dokumenty niezbędne dla prawidłowego prowadzenia terapii : zaświadczenia innych specjalistów, wywiad środowiskowy, indywidualny program terapii oraz bieżące dokumentowanie przebiegu procesu terapii.
30. Dziecko zostaje skreślone z listy uczestników zajęć WWR :
a. na podstawie pisemnej rezygnacji złożonej przez rodziców/opiekunów u dyrektora Poradni,
b. jeśli opuści trzy następujące po sobie zajęcia bez powiadomienia Zespołu.
31. Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju podlegają ewaluacji półrocznej i rocznej.
Zakres obowiązków i odpowiedzialności członków zespołu wczesnego wspomagania rozwoju.
1. koordynator pracy Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju
a. koordynuje pracę Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju,
b. odpowiada za sprawne i efektywne działanie całego Zespołu
c. odpowiada za przygotowanie przez zespół programu terapeutycznego, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań ZWWR,
d. organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka;
e. organizuje współpracę z rodzicami/opiekunami dzieci objętych wczesnym wspomaganiem,
f. ustala z zespołem harmonogram i miejsce prowadzenia zajęć z dzieckiem,
2. psycholog
a. przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
b. ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program terapeutyczny,
c. prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z pinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
d. wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
e. udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,
f. koordynuje współpracę z rodzicami,
g. na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię psychologiczną,
3. pedagog specjalny/terapeuta:
a. przeprowadza diagnozę w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
b. ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program terapeutyczny,
c. prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
d. przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
e. wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
f. na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną,
4. logopeda /neurologopeda
a. przeprowadza diagnozę logopedyczną,
b. ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program terapeutyczny
c. prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę
d. przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
e. wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program terapeutyczny stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
f. na prośbę rodziców, wraz z zespołem przygotowuje opinię logopedyczną,
5. Wszyscy terapeuci ponoszą odpowiedzialność za :
1. prawidłową i rzetelną realizację powierzonych zadań,
2. dbałość o mienie Zespołu ( pomoce terapeutyczne i pomieszczenia),
3. przestrzeganie zasad bhp i p-poż oraz zapisów niniejszego regulaminu,
4. dokumentowanie na bieżąco przebiegu terapii oraz opracowywanie i
modyfikowanie indywidualnych programów terapeutycznych.
Współpraca z rodzina dziecka objętego wczesnym wspomaganiem rozwoju.
Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez:
a. udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
b. udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
c. pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Opracowano na posiedzeniu Zespołu Wczesnego Wspomagania w dniu 24.08.2015 r.