Wpływ motoryki małej na mowę

Na rozwój mowy wpływa wiele czynników w tym społeczne i psychologiczne. Istnieje ścisły związek pomiędzy rozwojem mowy, a rozwojem umysłowym dziecka. W mózgu ośrodek mowy położony jest w sąsiedztwie ośrodka odpowiedzialnego za ruchy rąk. Zatem precyzyjne ruchy palców wykonywane pod kontrolą wzrokową wpływają na rozwój mowy. Mowa jest ruchem, który powstaje dzięki zdolności skoordynowania ruchów poszczególnych artykulantów np. koordynacja ruchu warg z ruchem języka. Motoryka mała to drobne ruchy wykonywane przez dłonie i palce. Motoryka mała rozwija się od momentu narodzin dziecka. Mowa jest procesem wieloetapowym, aby rozwijała się prawidłowo niezbędne jest prawidłowe działanie wielu struktur mózgowych. Istnieje ścisły związek pomiędzy mową a ręka. Terapia ręki bywa niekiedy pomijana w ogólnym procesie terapeutycznym, co jest dużym błędem. Precyzyjne ruchy rąk, kształtowanie się motoryki małej to niezwykle skomplikowany i złożony proces. Od ich rozwoju zależny jest rozwój komunikacji. Również w terapii logopedycznej szalenie istotne jest ćwiczenie motoryki małej. Doskonale sprawdzają się tu sensoryczne gniotki. Kształtowanie zmysłu dotyku jest działaniem wspierającym ośrodek mowy. Dlatego ważne jest aby dostarczać dziecku doznań zmysłowych poprzez zabawy np. sensorycznymi gniotkami oraz zabawkami przeznaczonymi do stymulacji sensorycznej. Ćwiczeń z zakresu motoryki nie powinniśmy odbierać jako przykrego obowiązku. Dla dzieci jest to wręcz wymarzona zabawa, której pozytywne aspekty zdają się być efektem ubocznym. Dodatkowym atutem jest to, że tych ćwiczeń jest całe mnóstwo, a więc można skomponować taki zestaw, który w każdym szczególe odpowiada dziecku. Co więcej, maluch najprawdopodobniej nie zauważy, że wykonuje ćwiczenia.

Etapy rozwoju motoryki małej

Dziecko 0-12 miesięcy
W ciągu pierwszego roku życia, niemowlę z noworodka, który nieporadnie macha rączkami, zmienia się w małego człowieka, który potrafi precyzyjnie posługiwać się paluszkami. Od samego początku rączki wydają się być ciekawym narzędziem dla takiego dziecka. Choć w pierwszych miesiącach ruch wydaje się być nieporadny, tak już w przypadku półrocznego dziecka możemy zaobserwować jak chwyta i przekłada z rączki do rączki grzechotkę, jednocześnie ją potrząsając czy przekręcając w różne strony. Bliżej pierwszych urodzin z radością wkłada mniejsze przedmioty do większych, czy zaczyna chwytać łyżkę podczas jedzenia.

Dziecko 1-3 lata
Dzięki koordynacji wzrokowo-ruchowej pojawia się precyzja ruchów wykonywanych palcami. Dziecko z chęcią i zainteresowaniem ustawia klocki jeden na drugim i buduje w ten sposób coraz wyższe piramidy, umie wkładać kuleczki do butelki o stosunkowo wąskiej szyjce, uczy się odpinania i zapinania guzików. Doskonali także posługiwanie się sztućcami oraz przedmiotami codziennego użytku. Z chęcią sięga po kredki rysując bazgroły lub proste linie czy bawi się plasteliną łącząc kolory czy tworząc nieregularne wzory.

Dziecko 4-6 lat
W tym wieku dzieci zazwyczaj zaczynają edukację przedszkolną. W czasie zajęć sięgają po nożyczki, kredki czy wykonują prace plastyczne. Sprawne trzymanie kredki w prawidłowy sposób czy obsługa nożyczek jest bardzo ważna. Podczas zajęć lub zabaw w domu umie narysować kształty geometryczne, prosty szlaczek czy wykonać nawlekanie koralików na nitkę. Układanie puzzli nie powinno stanowić problemu, a czynności samoobsługowe nie powinny sprawiać trudności nie wspominając o samodzielnych posiłkach.


UWAGA: ELEMENTY UŻYWANE PODCZAS ZABAW MANUALNYCH NIE MOGĄ BYĆ MAŁE, GDYŻ MOGĄ STANOWIĆ ZAGROŻENIE EWENTUALNEGO POŁKNIĘCIA / ZACHŁYŚNIĘCIA.

Zapraszam do obejrzenia filmu z przykładowymi zabawami usprawniającymi motorykę małą. Do przygotowania pomocy wykorzystałam surowce wtórne, narzędzia kuchenne i inne.

 

mgr Monika Anyszkiewicz-neurologopeda.

ZABAWY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY MAŁEGO DZIECKA

Do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce coraz częściej trafiają rodzice dzieci, które pomimo ukończenia 3 roku życia nie mówią lub używają bardzo mało słów w codziennej komunikacji. Wiemy, że każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny jednak, gdy mowa nie pojawia się do 3 roku życia należy skonsultować się ze specjalistą (logopedą, psychologiem), który podejmie odpowiednie kroki, a także udzieli rodzicowi wskazówek w jaki sposób stymulować rozwój mowy dziecka w codziennych zabawach. U dzieci z ORM (opóźniony rozwój mowy) należy wykluczyć wadę słuchu, zaburzenia neurologiczne, niepełnosprawność intelektualną, skrócone wędzidełko podjęzykowe.

Podczas oceny kompetencji językowych dziecka z ORM istotnym jest:

  • ilość wypowiadanych przez dziecko słów oraz ich ocena pod względem artykulacyjnym,
  • umiejętność komunikacji swoich potrzeb w sposób niewerbalny (gest palcem, dłoni itp.),
  • stosowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych (odgłosów zwierząt, pojazdów),
  • rozumienie przez dziecko poleceń i komunikatów płynących z otoczenia,
  • sprawność i budowa artykulatorów,
  • prawidłowy tor oddechowy,
  • kontakt wzrokowy.

Proces nabywania mowy jest co prawda zaprogramowany genetycznie, ale bez odpowiedniej stymulacji jej rozwój jest narażony na opóźnienia. Głównie chodzi tu o kontekst społeczny, czyli, żeby rozwijać mowę, to trzeba mieć do kogo mówić. I nie chodzi tu wyłącznie o sytuację, kiedy dziecko ma możliwość słuchania tego co i jak mówią dorośli. Podstawą jest budowanie w dziecku doświadczenia, że jest ono słuchane i dorośli wchodzą z nim w interakcje polegającą na wspólnym omawianiu jakiejś sytuacji lub na wymianie myśli ubranych w słowa lub przynajmniej gesty, jeśli dziecko nie umie jeszcze nazwać wszystkiego. Nie można tego mylić z sytuacją wydawania dziecku poleceń ani stosowaniu monologu, który „zalewa” dziecko nadmiarem informacji słownych niezrozumiałych dla niego. Mowa rozwija się w dialogu, a dialog jest oparty na wymianie i na interakcji.

Zapraszam rodziców do wspólnych zabaw z dzieckiem, które będą stymulowały rozwój mowy. Propozycje ćwiczeń w postaci filmów i opracowanych materiałów będą systematycznie ukazywały się na stronie naszej poradni.

mgr Monika Anyszkiewicz-neurologopeda.

DZIEŃ KONSULTACJI

DZIEŃ KONSULTACJI

W sobotę, 10 października 2020r.w godzinach 9.00-12.00, Zespół Wczesnego
Wspomagania Rozwoju zaprasza rodziców dzieci objętych zajęciami WWR do
skorzystania z konsultacji z psychologiem, logopedą, pedagogiem.
Zapisy u poszczególnych specjalistów.

Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na rok szkolny 2020/21

 

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce, przygotowanej na rok szkolny 2020/21.

Czytaj więcej

Ćwiczymy grafomotorykę

Sprawność manualna dziecka  nie jest nam dana wraz z urodzeniem i musimy ją wykształcić zarówno poprzez swobodny ruch, jak i działania sterowane. Jest ona zintegrowana z szeregiem innych umiejętności – powinna być ćwiczona na długo przed momentem, kiedy dziecko zacznie naukę pisania. Bardzo pomocne okazują się w tej kwestii ćwiczenia grafomotoryczne dla maluchów, które warto włączać do ich codziennych zabaw. Dzięki formie zabawowej dzieci chętnie podejmują aktywności związane z ćwiczeniem małej motoryki , nabierają zręczności i wyrabiają umiejętności takie jak szybkość, zwinność czy wytrzymałość. 
Prawidłowy rozwój motoryki małej pozwala też zbudować pozytywny obraz siebie, w którym “umiem”, “potrafię”, “zrobię to” stają się nieodłącznym elementem przekonania o własnych możliwościach.

Czytaj więcej

AUTOAGRESJA WŚRÓD NASTOLATKÓW

Samookaleczenie

Jest to zamierzone uszkodzenie ciała. Może mieć formę powierzchownych lub głębokich ran ciętych, przypalania, poparzenia wodą lub chemikaliami, podduszania się, uderzania głową w ścianę, intensywne szorowanie skóry, wbijania ostrych przedmiotów, a nawet łamania kości. Głównym motywem wśród nastolatków jest rozładowanie negatywnych emocji i chęć zwrócenia na siebie uwagi. Zdarza się, że rodzajem autoagresji są również katorżnicze ćwiczenia fizyczne lub drakońska dieta.
Rozpowszechnienie zachowań związanych z samookaleczaniem mieści się w zakresie od 2 do 35 % wśród uczniów w ciągu roku. Często jest to decyzja nagła, wynikająca z poczucia bezradności, złości i poczucia winy.

Czytaj więcej

PROPOZYCJE NA WSPÓLNE RODZINNE SPĘDZANIE CZASU WOLNEGO.

Zbliżające się wakacje mogą być dla dziecka zarówno czasem odpoczynku od szkolnych obowiązków, ale także czasem rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Warto zatem, aby rodzice zaangażowali się w wolny czas dziecka, aby spędziło go efektywnie i kreatywnie. Chwile spędzone wspólnie z dzieckiem mają istotny wpływ na jego rozwój emocjonalny, psychiczny i społeczny. Czas spędzony z rodziną zbliża do siebie poszczególnych jej członków, buduje silną więź pomiędzy członkami rodziny i wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości dziecka. Ponadto ma działanie terapeutyczne – rozluźnia, pozwala doznać radości ze wspólnego przeżywania i uczy rozmawiać. Należy pamiętać o tym, aby nie narzucać dzieciom rodzaju zabaw. Dobrze jeśli wspólnie z dzieckiem naradzimy się, co chciałoby robić. Warto również wykorzystać naturalną dziecięcą ciekawość i pobudzać kreatywność.

Czytaj więcej

Jak radzić sobie z dorastającym synem, córką?

Wychowanie to długi i trudny proces w czasie którego kształtuje się osobowość Waszego dziecka. Można powiedzieć, że wyniki wychowania zależne są od świadomego i celowego oddziaływania rodziców i wychowawców na dziecko. Wychowywać to znaczy kochać, wspierać rozwój i szanować odrębność dziecka oraz jego prawo do samodzielnego podejmowania decyzji. 

Myślę, że poniższe publikacje podpowiedzą Państwu jak postępować gdy dorastające dziecko nie słucha rodziców lub jak Informować dziecko o zakazach lub ograniczeniach.

Czytaj więcej

Nieśmiałość czy mutyzm wybiórczy?

Każdemu dziecku zdarza się być nieśmiałym, wstydzić się i krępować w nowych sytuacjach, szczególnie przy obcych osobach.  Jest to zjawisko naturalne i rozwojowe.

Jednak gdy takie sytuacje powtarzają się często, dziecko nie odzywa się  lub mówi szeptem oraz obserwujemy u dziecka lęk, niepewność należy udać się do specjalisty (psycholog, logopeda).  Być może mamy do czynienia z mutyzmem wybiórczym (inaczej nazywanym mutyzmem selektywnym).

Wyniki badań z ostatnich lat wskazują, że mutyzm jest zaburzeniem mowy o podłożu lękowym. W starej, choć jeszcze obowiązującej do stycznia 2022 roku, klasyfikacji ICD 10, mutyzm występuje wśród zaburzeń funkcjonowania społecznego( F.94.0). Jednak w najnowszej wersji ( ICD 11) widnieje już w grupie:  „ Zaburzenia lęku  i zaburzenia związane ze strachem”.

Ta zmiana ma istotne znaczenie z uwag na przyczyny. Mutyzm wybiórczy ma u swojego źródła lęk  i tylko poprzez właściwe oddziaływania na dziecko można osiągnąć poprawę.

Czytaj więcej

Zajęcia terapeutyczne w czasie pandemii

Nadrzędnym, najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka – umysłowego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego. Zajęcia te mają  również na celu wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we własne możliwości oraz rozwijanie kreatywności.

Prezenty na Dzień Mamy które można wykonać w domu, to nie tylko ciekawe spędzanie wolnego czasu, ale również usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci wzrokowej i sprawności ruchowej w obrębie motoryki małej – sprawności ręki. Są to świetne ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji przestrzennej.

Chcesz zrobić mamie niespodziankę w dniu jej święta ? Wybierz jeden z poniższych pomysłów i wykonaj samodzielnie lub z pomocą starszego rodzeństwa.

Wiosenny bukiet dla Mamy

Potrzebne będą:

·       kolorowa bibuła

  • kolorowy papier
  • wstążka
  • nożyczki
  • klej

Wykonanie:

 Z kolorowego papieru wycinamy kształt przypominający bukiet kwiatów oraz kilkanaście płatków kwiatów. Z bibuły formujemy kulki i doklejamy je do kwiatków. Całość owijamy bibułą i przewiązujemy wstążką.

 

Kolorowa ramka

Potrzebne będą:

·       patyczki do lodów (kilkanaście dłuższych i cztery krótsze)

  • brystol
  • taśma dwustronna
  • kolorowy brystol lub papier
  • opcjonalnie farby akrylowe
  • dziurkacz
  • nożyczki

 Wykonanie:

 Wycinamy 14 kolorowych pasków z brystolu (wielkości patyczków) i przyklejamy je za pomocą taśmy dwustronnej. Opcjonalnie możemy patyczki pomalować farbą akrylową.

 

 

 

Patyczki naklejamy na prostokąt wycięty z brystolu. Do pionowej ramki już kolorowej przyklejamy krótsze  kolorowe patyczki (najpierw przyklejamy poziomo, a następnie pionowe, tak by zdjęcie się trzymało). Krótsze patyczki ozdabiamy wcześniej kropkami wyciętymi za pomocą dziurkacza.

 

 

 

  

Słonecznik z ziarenek kawy i makaronu

Potrzebne będą:

  • kartka
  • makaron świderki
  • garść ziaren kawy
  • zielona bibuła
  • klej
  • nożyczki

 Wykonanie:

 Na kartce rysujemy koło. Smarujemy je klejem i posypujemy ziarenkami kawy. Następnie dookoła przyklejamy makaron. Na koniec z bibuły przyklejmy łodygę i liść.

 

 

 

Zachęcam do samodzielnego wykonywania prac plastycznych przez dzieci korzystając z portalu CzasDzieci.pl

„Portal CzasDzieci.pl powstał po to, by pokazać Najmłodszym, że Dzieciństwo to wspaniały czas, czas dzieci ale i Wasz wspólny… nieoceniony i zawsze zbyt szybko przemijający”.

 

Mgr Elżbieta Paczka – pedagog PPP