Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu rady ogólne?

Szanowni Rodzice.

W związku z zagrożeniami wynikającymi z rosnącej liczby zachorowań spowodowanych koronawirusem i zawieszeniem  wszystkich  zajęć terapeutycznych prowadzonych na terenie poradni,  proponuję aby rodzice wspólnie z dziećmi stworzyli plan działania  na najbliższe dni. Powinien on uwzględniać czas na naukę, zabawę i odpoczynek.
Ponieważ nie możemy spotykać na cotygodniowych zajęciach w poradni przekazuję kilka rad które możecie Państwo wykorzystać w domu do ćwiczeń doskonalących umiejętności szkolne oraz stymulujących rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych zaangażowanych w procesie uczenia się.

Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu czytanie – rady ogólne?

  • Podczas czytania postaraj się wytworzyć miłą atmosferę, sprzyjającą relaksowi;
  • Uważnie słuchaj dziecka, czym zachęcisz go do mówienia, słuchania i działania;
  • Bądź cierpliwy, niech pracuje w swoim tempie; nie zniechęcaj się, jeśli dziecko nie pracuje i nie zachowuje się zgodnie z twoimi oczekiwaniami. Do uzyskania postępów potrzeba dużo czasu.
  • Nie wykazuj dziecku, że to naganne, iż czegoś nie wie; nie oceniaj go stale i nie mów też: „To jest błąd”. Zamiast tego uświadom mu, czego nie wie i jak do tej informacji dotrzeć, lub uzupełnij jego wiadomości.
  • Nie szczędź pochwał dziecku; zawsze nagradzaj pochwałą, gdy kontroluje i poprawia błąd.
  • Zachęcaj dziecko do myślenia na głos, ponieważ to informuje, jak ono myśli; daj mu przykłady własnego postępowania, także rozmyślając na głos.
  • Wspieraj odpowiedzi dziecka pomocniczymi pytaniami i komentarzami.
  • Często chwal dziecko za chęci i starania.
  • Posługuj się książkami o bardzo różnorodnej tematyce, formie itp., które dziecko samo wybiera z biblioteki szkolnej.
  • Jeśli książka jest dla dziecka zbyt trudna do czytania, czytaj mu ją na głos, co jakiś czas sprawdzaj, czy zrozumiało, co zapamiętało i czy książka je „wciągnęła”.
  • Posługuj się książkami o bardzo różnorodnej tematyce i formie.
  • Czytajcie książki, które dziecko uważa za ciekawe i samo wybiera z biblioteki szkolnej.
  • Jeżeli dziecko początkowo nudzi się, nie zmieniaj zbyt szybko książki. Spraw, żeby zaczęła się mu podobać.

 

Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu pisanie –  przypominamy sobie reguły ortograficzne.

Zbiór ortogramów
„ó”

ból, bór, drób, grób, łódź, mówić, mrówka, naród, niósł, obóz, otwór, ósemka, ósmy, ród, róg, podróż, pokój, powtórka, pomóc, słówko, strój, sól, siódmy, tułów, twórca, ubiór, utwór, wędrówka, wieczór, wiódł, wrócić, wschód, wzór, zachód, chór, córka, czółno, dopóty, dopóki, główny, góra, jaskółka, Józef, kłótnia, król, królik, który, mózg, ogół, ogórek, ołówek, oprócz, płótno, podróż, półka, północ, późno, próba, próchno, prószy, próżniak, próżny, rózga, róża, różaniec, różnica, różny, równać, równy, różowy, skóra, stróż, szczegół, tchórz, trójkąt, wiewiórka, wiór, wkrótce, włóczęga, włóczka, włókno, wójt, wróbel, wróżka, wspólny, wśród, źródło, żółty, żółw,...

Wyjątki: skuwka, wsuwka, zasuwka.

„u”

Na początku wyrazu, np.:

ubiór, ubogi, ubrać, ubrudzić, ucho, uchwyt, uciąć, uciec, uczeń, uczęszczać, uczucie, uczyć, uderzenie, udźwignąć, ufać, ugryźć, ujrzeć, ukąsić, uklęknąć, układać, układanka, ukłonić się, ukochany, ukończyć, ukroić, ul, ulica, ulubiony, ułożyć, umieć, umiejętność, umieścić, umowa, umyślnie, unosić, upał, upiec, upłynie, upominek, uprawiać, uprzejmy, upuścić, urodzić się, urodziny, urosnąć, Urszula, urząd, urządzenie, urzędnik, uschnie, usiąść, usługa, usłyszeć, usmażyć, usnąć, uspokoić, usprawiedliwić, usta, ustawić, ustąpić, usunąć, ususzyć, uszczypnąć, uścisnąć, uśmiech, utrudniać, utrzymać, utworzyć, utwór, uwaga, uważać, uważny, uwierzyć, uwięzić, uzupełnić, użądlić, użyć, używany,...

Wyjątki: ósmy, ósemka, ów, ówdzie, ówczesny.

Na końcu wyrazu, np.:

bratu, cukru, gniewu,...

W zakończeniach czasowników:

-uję, -ujesz, -uje, -ujemy, -ujecie, -ują, -uj, -ujmy, -ujcie.

W innych wyrazach, np.:

akwarium, auto, biurko, chmura, czuwać, długi, Europa, fruwać, grudzień, huśtać, instrument, jutro, kukurydza, lektura, ładunek, muzyk, natura, opiekun, opiekunka, podłużny, runo, skuwka, struga, śruba, truskawka, wsuwka, zasuwka, żubr,...

„rz”

bramkarz, marzec, mierzyć, murarz, piekarz, piłkarz, podwórze, ślusarz, uprzeć się, weterynarz, wytwarzać, zamierzać, dworzec, lekarz,...

brzeg, burza, drzwi, gorzej, gorzka, Grzegorz, grzyb, grzebień, jarzębina, jarzyna, kalendarz, kałamarz, Katarzyna, Kazimierz, kołnierz, korytarz, korzeń, korzystać, korzyść, kurz, lichtarz, Małgorzata, Marzena, Murzyn, narzekać, narzędzie, nietoperz, orzech, perz, pęcherz, porządek, porzeczka, powierzchnia, rzadki, rząd, rzec, rzecz, rzeczownik, rzeczpospolita, rzeczywiście, rzeka, rzemień, rzemiosło, rzepa, rześki, rzetelny, rzeźba, rzęsa, rzodkiewka, rzucać, Rzym, talerz, tarzać się, tchórz, towarzysz, twarz, uderzyć, uprzejmy, urząd, urzędnik, warzywo, węgorz, wierzba, wierzchołek, wierzgać, wydarzenie, zdarzenie, zarzut, zmierzch, zorza, zwierzą,...

Po spółgłoskach: p, b, t, d, k, g, ch, j, w, np.:

przecinek, brzoza, patrzeć, drzewo, krzew, zgrzyt, chrzest, spojrzeć, wrzesień.

Wyjątki: kształt, kształtny, kształcić, wykształcenie, bukszpan, pszenica, pszenny, pszczoła, pszczółka, pszczelarz, pszczeli.

W zakończeniach przymiotników stopnia wyższego lub najwyższego: -szy, -ejszy,

Np.: grubszy, lepszy, najkrótszy, trudniejszy, mądrzejszy, najlżejszy.

„ż”

drużyna, grożę, każę, książka, książę, księża, łodyżka, mosiężny, możesz, papież, pieniążek, strużka, ważyć, węższy, wożę, zagrożenie,...

drożdże, dżem, dżdżownica, dżungla, dżudo, dżdżysty, gwiżdże,...

bagaż, bandaż, bieżnia, Bożena, ciężar, ciężarówka, cóż, chociaż, dożynki, drapieżnik, drożdże, duży, dyżur, garaż, Grażyna, inżynier, jeż, jeżeli, jeżyna, już, kałuża, każdy, kożuch, kradzież, krzyż, leżak, lżej, łóżko, łyżka, łyżwa, mąż, mężatka, menażka, młodzież, mnożenie, /być może/, można, mżawka, nożyczki, nóż, odzież, ostrożny, pasażer, pasożyt, plaża, pożar, pożegnanie, pożreć, pożyczka, pożytek, pożywienie, rożen, róża, ryż, rzeżucha, smażalnia, spiżarnia, sprzedaż, straż, stróż, świeży, także, wąż, wieża, wróżba, wróżka, wyżej, wzwyż, zagrażać, zboże, żaba, żaden, żagiel, żaglówka, żal, żar, żart, żądać, żądło, żeby, żeglarz, żegnać, żelazo, żmija, żniwa, żołądek, żołądź, żołnierz, żona, żółtko, żółw, żubr, żuk, żwawy, życzenie, życie, żyrafa, żyrandol, żyto, żywność,...

„h”

alkohol, aha, bohater, czyhać, druh, filharmonia, haczyk, haft, hak, hala, Halina, hałas, hamak, hamować, hamulec, handel, Hania, hangar, hańba, harce, harcerz, hardy, harmider, harmonia, harnaś, hart, /hartować/, hasło, hebel, heca, hejnał, hektar, Helena, helikopter, hełm, hen, herbata, hetman, hiacynt, hiena, higiena, hipopotam, historia, hobby, hodowla, hojny, hokej, holować, hołd, honor, honorarium, horyzont, hotel, huba, hufiec, huk, hulajnoga, humor, hura, huragan, huśtawka, huta, hydraulik, hymn, juhas, ohydny, Podhale, wahać się, wahadło,...

„ch”

Wymienia się na sz, np.:

cecha, cicho, dach, duch, gmach, głuchy, mucha, olcha, otucha, pociecha, pośpiech, puch, ropucha, suchy, śmiech, trochę, uciecha, ucho,...

Po spółgłosce s, np.:

oschły, schab, schody, schodzić, schowek, schować, schronisko, schudnąć, schylać się, wyschnięty,...

Na końcu wyrazów, np.:

ach, gmach, maluch, mech, oddech, pośpiech, strych, węch, wierzch, zapach,...

Wyjątek: druh

bochenek, chaber, chałupa, chałwa, charakter, chart /pies/ , chcieć, chciwy, Chełm, chętny, chleb, chociaż, chodzić choinka, chomik, chorągiew, chory, chrabąszcz, chrupki, chrypa, chryzantemy, chrzest, chrześcijaństwo, chuchać, chuligan, chusta, chwast, chwila, chwycić, chyba, chytry, czmychać, dmuchawiec, dotychczas, lichy, Michał, ochrona, puchar, rachunek, schron, tchórz, uchylić, westchnąć, westchnienie, wicher, wierzchołek, wschód, wychowawca, zachód, zmierzch,...

Interpunkcja

Stawiamy kropkę:

- na końcu zdania lub równoważnika zdań,

- na końcu skrótu ( prof., inż., godz., ul., kpt.),

- po liczebnikach oznaczających kolejność,

- przy zapisie dat cyframi arabskimi.

 

Stawiamy przecinek:

- przy wyliczaniu,

- po zdaniu wchodzącym w skład zdania złożonego,

- przed spójnikami: a, ale, lecz, więc, zatem, czyli, to jest, mianowicie,

- przed powtarzającymi się spójnikami np.: Miała piękne i oczy, i usta.

 

Stawiamy wykrzyknik po zdaniach, w których:

- wyrażamy polecenia, rozkazy lub życzenia,

- wyrażamy podziw, zdziwienie, gniew,

- chcemy zwrócić czyjąś uwagę,

- po słowie, którym wołamy kogoś,


Na początku zdań wyrażających silne uczucia np.: Ach!, Och!.
Po innych wyrazach np.: Hej!, Hop!.

Stawiamy znak zapytania na końcu zdań zawierających pytanie.

Stawiamy dwukropek:

- gdy przytaczamy wypowiedź,

- przy wyliczaniu przedmiotów, czynności i pojęć, które wcześniej określiliśmy.

Myślnika używamy w dialogach.
W nawiasie umieszczamy:

- wyrazy lub zdania mniej ważne,

- informacje wtrącone.

Używamy cudzysłowu, żeby przytoczyć:

-wypowiedź lub słowa, na które chcemy zwrócić uwagę,

- tytuł utworu.

 

Przekazuję Państwu zestawy ćwiczeń do wykorzystania w domu. Proszę zapoznać się z nimi i wybrać te, które mogą być atrakcyjne dla Waszego dziecka. W załączeniu folder z kartami pracy do wydruku. Życzę dobrej zabawy.

 

Mgr Elżbieta Paczka - pedagog