PROPOZYCJE SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU Z DZIEĆMI W DOMU

  1. W Krainie lodu
    Jest to bardzo ciekawa zimowa zabawa dla dzieci w każdym wieku. Mozna wykorzystać panujące za oknem niskie temperatury (-12C) do zrobienia lodowej krainy. Jeśli zabawę chcecie zrobić latem, wystarczy zamrozić zabawki w jakiejś misce w zamrażarce. Do wiaderka wsypujemy różne zabawki, zalewamy zimną wodą i wystawiamy na balkon. Po zamarznięci przekładamy całość do kuwety. Dzieci mogą bawić się w archeologów lub polewać całość gorącą wodę ze strzykawki.
  2. Masy plastyczne:
    1. Przepis na rosnące farby jest bardzo prosty, a czas wykonania to zaledwie kilka minut. Składniki na rosnącą masę zapewne są dostępne w kuchni każdego z Was, ale dostaniemy je też w pobliskim sklepie. Do wykonania rosnących farb wystarczy po jednej równej porcji soli, mąki oraz wody. Te trzy składniki mieszamy razem i powstaje nam bazowa masa do rosnących farb. Masę bazową możemy zabarwić barwnikami spożywczymi, startą kredą lub farbami. Farby po wypieczeniu w kuchence mikrofalowej przez około 30 sek. na mocy 800W. Masa po wypieczeniu wysycha, twardnieje i unosi się i tworząc piękny wielobarwny efekt spieczenia. Zamiennie można użyć też piekarnika, ale trwa to dłużej i trzeba pilnować, żeby masa się nie spiekła.
    2. Sztuczny śnieg z sody Do wykonania zimnego śniegu potrzebujecie: 8 opakowań sody oczyszczonej oraz jedną piankę do golenia. Do miski wsypujemy sodę i dodajemy piankę mieszając razem wszystkie składniki. Już w trakcie mieszania dziecko poczuje, że masa jest chłodna. Po zagnieceniu masy wstawiamy nasz śnieg do lodówki na 30 minut. Po tym czasie sztuczny śnieg jest zimny i ma doskonałą konsystencję do zabawy.
  3. „Ludzka kanapka”
    Przyrządy: poducha, worek „sako”, duże poduszki, pędzelki, gąbki, myjki. Instrukacja: niech dziecko („ser”, „salami”) położy się na brzuchu na „kromce chleba” (poducha, worek sako, duże poduszki). Głowa musi wystawać poza krawędź. „Rozsmarowujemy” za pomocą pędzelka, gąbki, myjki różne dodatki (np. „ketchup”) a następnie nakrywamy dziecko drugą „kromką chleba” i dociskamy, ugniatamy. Uwagi: ćwiczenie to dostarcza dużą dawkę propriocepcji (czucia głębokiego) co jest bardzo wyciszające. Zabawa polecana jeśli dziecko staje się nadmiernie pobudzone.
  4. Pudełko ze skarbami
    Przyrządy: pudełko po butach, różne drobne zabawki, samochodziki, zwierzątka, guziki. Instrukcja: wytnij dziurę w przykrywce pudełka po butach. Do pudełka włóż wcześniej wymienione rzeczy. Dziecko wkłada rękę przez dziurkę i mówi, czego dotyka. Może też wyjmować nazywane elementy rozpoznając je tylko przez dotyk.
  5. Magiczny guzik
    Przyrządy: do tej zabawy jest potrzebna tylko wyobraźnia Instrukcja: uczestnicy zabawy po kolei wymieniają jaki magiczny guzik chcieli by mieć- co dzięki niemu mogło by się stać, np. gdy wcisnę mój guzik to mój pokój sam się sprząta (dziecko), gdy wcisnę mój guzik to kawa sama mi się zrobi i trafi doi mojej ręki (mama), gdy wcisnę guzik to jest w tv mój ulubiony film itp.
  6. Zgadnij co to??
    Podczas tej zabawy jedna osoba ma na kartce w kratkę rysunek na przykład domek, słońce, kwadrat, drzewo, rybę, ptaka itp. Ważne, aby to była prosta ilustracja składająca się z figur geometrycznych. Zadaniem tej osoby jest wydanie odpowiednich komend wypowiadając je na głos w taki sposób, aby druga osoba wykonując te komendy rysowała rysunek podobny do tego z naszej kartki. Osoby biorące udział w zabawie nie powinny widzieć swoich kartek. Gdy pierwsza osoba skończy wydawać komendy, druga próbuje odgadnąć co przedstawia rysunek. W trakcie zabawy jest dużo śmiechu, analizowania komend i szukania błędów w formułowaniu instrukcji.
  7. Zabawy ruchowe
    1. „Kołyska”- ćwiczenie to wykonujemy na miękkim podłożu (karimata, miękki dywan, kołdra, koc itp.); dziecko przyjmuje pozycję zgięciową (embrionalną), huśta się na plecach do tyłu i do przodu (kołysząc się do przodu przybija rodzicowi piątkę/ innemu dziecku, które wykonuje z nim ćwiczenie ).
    2. „Rower”- w tym ćwiczeniu uczestnicy powinni być w parach; każda para leży naprzeciw siebie z nogami ugiętymi w kolanach i stopami połączonymi ze sobą; w takiej pozycji dzieci „wyruszają w podróż rowerem”.
    3. „Wycieczka”- do tego ćwiczenia potrzebny będzie np. kocyk, chusta itp. Dziecko stoi na materiale gołymi stopami i ma przemieszczać się po pomieszczeniu tak, aby materiał cały czas był pod danym materiałem. Dziecko może mieć za zadanie coś przenieść. Powtarzamy kilka razy
    4. Turlanie się po pokoju z punktu A do punktu B przenosząc w rękach większe przedmioty (ręce wyprostowane przed głową).

Opracowała: mgr Magdalena Włodarczyk - pedagog/terapeuta SI

Inspiracje: www.moje dzieci kreatywnie.pl