TERAPIA NEUROFLOW
-
w Artykuły
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (APD)
Słyszenie jest wynikiem tysięcy lat ewolucji ukierunkowanej na uzyskanie informacji o otaczającym nas środowisku i efektywnym komunikowaniu się za pomocą mowy. Ucho ma za zadanie przekazać możliwie pełną informację o otaczającym świecie dźwięków, a zadaniem mózgu jest odpowiednie jej przetworzenie i zinterpretowanie.
Podczas słyszenia zachodzi wiele złożonych i dynamicznych procesów, których ważnym elementem jest czynnik czasu. Prawidłowa percepcja czasu i kolejności zdarzeń akustycznych jest fundamentem dobrego rozumienia mowy. Sygnały akustyczne po zamianie na impulsy nerwowe są pod różnym kątem analizowane i przetwarzane w ośrodkowej części układu słuchowego.
Zgodnie z zaleceniami Amerykańskiego Stowarzyszenia Słuchu i Mowy ASHA, Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (centralne zaburzenia słuchu) rozpoznaje się w przypadkach, w których co najmniej jedna z poniżej przedstawionych wyższych funkcji słuchowych jest zaburzona:
· Lokalizacja źródła dźwięku
· Różnicowanie dźwięków, w tym dźwięków mowy
· Rozpoznawanie wzorców dźwiękowych
· Analiza czasowych aspektów sygnału dźwiękowego
· Umiejętność rozumienia mowy zniekształconej
· Umiejętność rozumienia mowy w obecności sygnału zagłuszającego (rozumienie mowy w hałasie
Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego APD to jedna z przyczyn trudności w uczeniu się dzieci
· Podstawowe znaczenie dla skutecznej nauki i przyswajania wiedzy kanałem słuchowym mają wymienione wyższe umiejętności (funkcje) słuchowe. Trudności w nauce, w pisaniu i czytaniu oraz częste współistniejące z nimi zaburzenia emocjonalne mogą wynikać z zaburzeń analizy dźwięków na poziomie centralnym. W pierwszych klasach szkoły podstawowej od 3% do 5% dzieci ma objawy zaburzeń przetwarzania słuchowego APD, które gdy są niewykryte i nierehabilitowane w znacznym stopniu ograniczają możliwości nauki i rozwoju tych dzieci.
Profile kliniczne APD
ZABURZENIA SŁYSZENIA NA POZIOMIE FONOLOGICZNYM (ang. Decoding Deficit) są najczęstszą postacią ośrodkowych zaburzeń słuchu. Ich istotą są zaburzenia identyfikacji, różnicowania i zapamiętywania cech akustycznych dźwięków mowy oraz trudności w rozumieniu mowy w hałasie.
· dzieci z tego typu zaburzeniami mają problemy z różnicowaniem zmian wysokości i głośności dźwięków, fonemów (głosek), co przekłada się na trudności w czytaniu i pisaniu oraz często współwystępujące wady wymowy,
· problem z rozumieniem mowy w hałasie u tych dzieci wynika z nieprawidłowej percepcji zmian wysokości dźwięku, a nie z problemów z koncentracją uwagi.
ZABURZENIA UWAGI SŁUCHOWEJ (ang. Auditory Attention Deficit) to drugi pod względem częstości występowania profil zaburzeń APD.
· Dzieci z zaburzeniami uwagi słuchowej mają duże trudności w rozumieniu mowy w niekorzystnych warunkach akustycznych (w hałasie), szczególnie gdy równocześnie mówi kilka osób.
· Charakterystyczne są również trudności z dłuższym utrzymaniem uwagi, impulsywność oraz zaburzona krótkotrwała pamięć słuchowa. U dzieci tych niekiedy rozpoznawane są współistniejące zaburzenia uwagi (ADD) lub zaburzenia uwagi z nadreaktywnością (ADHD).
ZABURZENIA INTEGRACJI (ang. Integration Deficit) są rzadziej spotykaną formą ośrodkowych zaburzeń słuchu.
· Dzieci z zaburzeniami integracji słuchowo-wzrokowej mają trudności w zadaniach wymagających dobrej współpracy prawej i lewej półkuli mózgowej, takich jak: rozumienie ze słuchu, rysowanie, pisanie i czytanie, taniec oraz wykorzystanie i stosowanie prozodycznych cech mowy.
· Często deficyt integracji ujawnia się już w młodszym wieku i są one wówczas rehabilitowane metodą integracji sensorycznej.
Jak odbywa się trening?
Trening słuchowy Neuroflow® jest aktywną formą treningu. Wymaga od dziecka skupienia uwagi, tak aby jak najlepiej odpowiadało na stawiane przed nim zadania.
Stopień trudności zadań jest dostosowywany do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, co oznacza, że gdy dziecko odpowiada prawidłowo, system utrudnia mu zadanie, a gdy odpowiada nieprawidłowo – ułatwia.
Założenia treningu Neuroflow:
· Trening odbywa się w domu dziecka pod nadzorem jednego z rodziców. Program ćwiczeń przygotowany jest przez zespół specjalistów w ciągu 7 dni roboczych.
· Podzielony jest na trzy etapy, trwające od 8 tyg. do 9 tygodni.
· Każdy etap treningu słuchowego poprzedzony jest diagnozą, na podstawie której przygotowywany jest indywidualny program ćwiczeń Neuroflow.
· Sesje treningowe mają miejsce 3 razy w tygodniu, przy czym każda z nich trwa ok. 20-25 min. Cały trening trwa od 12 do 24 tygodni.
· Diagnozy prowadzą certyfikowani Providerzy Treningu Neuroflow ATS, którzy ukończyli specjalistyczne szkolenie, uprawniające do pracy tą metodą.
Poradnia Psychologiczno- pedagogiczna w Warce oferuje bezpłatną diagnozę przetwarzania słuchowego.
Opracowała: mgr Magdalena Włodarczyk - pedagog, terapeuta SI, Providera Neuroflow® ATS.
Inspiracja: www.neuroflow.pl