Jak zmotywować rodzica do współpracy z nauczycielem - relacja z sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli w dniu 01.12.2016 r.
-
w Relacje
W ramach działającej SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA nauczycieli i specjalistów, na spotkaniu poruszono temat „Jak motywować rodzica do aktywnej współpracy ze szkołą”. Podczas wymiany doświadczeń nauczycieli uczestniczących w spotkaniu, zebrano cenne wskazówki i wyciągnięto wnioski, które każdy nauczyciel będzie mógł wdrożyć w swojej pracy dydaktycznej.
Współpraca nauczyciela z rodzicem jest bardzo istotnym czynnikiem, wpływającym na sukcesy dziecka. Zaangażowanie rodzica w proces dydaktyczno- wychowawczy przynosi oczekiwane rezultaty. Dziecko przez pryzmat postawy rodzica podchodzi do zajęć. W sytuacji, gdy terapia jest ważna dla rodzica, gdy rodzic aktywnie i systematycznie w niej uczestniczy, wtedy dziecko efektywnie współpracuje z terapeutą, nauczycielem. Aby nauczyciel, specjalista, terapeuta nawiązał prawidłową i skuteczną w działaniu relację z rodzicem powinien:
1. Poświęcić mu swój czas. Jasno określić zasady współpracy, sposób przekazywania ważnych informacji, formy kontaktu. Musi pamiętać o zapewnieniu dyskrecji i tym samym wzbudzić zaufanie rodzica oraz dać mu poczucie, że zależy mu na sukcesach dziecka i ewentualnej pomocy w przezwyciężaniu trudności.
2. W warunkach szkolnych organizować zebrania klasowe gromadząc rodziców w kole lub przy wspólnym stole. Stawia to rodzica w równej pozycji z nauczycielem, daje poczucie integracji grupy.
3. Ustalać godzinę zebrań kierując się czasem wolnym rodzica ( po godzinach pracy).
3. Spotkanie zacząć od wzmocnień pozytywnych a więc pochwalenia klasy poprzez wymienienie uzyskanych sukcesów zarówno grupowo jak i indywidualnie.
3. Informować rodzica na bieżąco z jakimi problemami boryka się jego dziecko, jak dużo pracy będzie musiał poświęcić rodzic i samo dziecko, aby rozwiązać dany problem, czy nadrobić zaległości.
4. Widząc bezradność rodzica, pomagać w poszukiwaniu takich rozwiązań, które przyniosą pożądane efekty. Może to być przekazanie informacji o placówkach udzielających specjalistycznej pomocy, zasugerować konieczności konsultacji medycznej itp. Czasami wystarczy rozmowa i uświadomienie rodziców zaistniałego, zaobserwowanego problemu. Pozwoli to rodzicom zrozumieć sens współpracy z nauczycielem oraz podniesie poziom motywacji do dalszej pracy.
5. Monitorując efekty pracy dziecka, dać rodzicowi możliwość dostrzeżenia najmniejszych sukcesów. Dzieląc się z rodzicem osiągnięciami syna, córki, dać mu poczucie satysfakcji, w naturalny sposób pochwalić zarówno rodzica jak i dziecko, co będzie ich motywować do dalszego działania.
6. W bezpośredniej pracy zarówno dydaktycznej jak i wychowawczej z dzieckiem stosować ciekawe i aktywizujące metody pracy, które będą rozbudzały ciekawość dziecka, doskonaliły jego umiejętności i równocześnie zaciekawią samego rodzica na tyle, że będzie je wykorzystywał w pracy na gruncie domu rodzinnego.
Zapraszamy zainteresowanych nauczycieli na kolejne spotkanie sieci wsparcia w dniu 02.02.2017r o godz. 9.00 w budynku poradni przy ul. Grójeckiej 11
Spotkanie będzie dotyczyło tematu: „Wspieranie potencjalnych możliwości dziecka niepełnosprawnego”
Monika Anyszkiewicz- neurologopeda