Skuteczna profilaktyka niepowodzeń szkolnych – badania przesiewowe w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce.
-
w Artykuły
Mają one na celu:
1. wczesne wykrywanie u dzieci nieprawidłowości w rozwoju i zagrożenie ryzykiem dysleksji rozwojowej (badanie psychologiczne i pedagogiczne),
2. wychwycenie dzieci z zaburzeniami mowy, wymagające interwencji logopedy,
3. wyłonienie dzieci z zaburzeniami fizjologicznego słyszenia,
4. wczesną interwencję i pomoc w wyrównaniu stwierdzonych zaburzeń rozwojowych poprzez udzielanie dzieciom specjalistycznej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wsparcia rozwojowego.
Planując powyższe badania wyszliśmy naprzeciw społecznemu zapotrzebowaniu na skuteczne działania profilaktyczne zmierzające do zapobiegania niepowodzeniom szkolnym uczniów.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna przeprowadziła w bieżącym roku szkolnym przesiewowe badania psychologiczne, logopedyczne, badania Skalą Ryzyka Dysleksji oraz Baterią 5/6 (R) oraz przesiewowe badania słuchu wg Multimedialnego Programu „Słyszę”.
Badania zostały przeprowadzone w przedszkolach i szkołach, które odpowiedziały na ofertę Poradni, i zgłosiły chęć przystąpienia do programu profilaktycznych przesiewowych badań specjalistycznych.
Badania przesiewowe prowadzone przez specjalistów Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Warce w roku szkolnym 2015/2016.
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Nowej Wsi.
Imię i nazwisko diagnosty
|
Rodzaj badania |
Oddział/klasa |
Liczba dzieci objętych badaniem |
Mgr Ewa Aleksandrowicz
|
Pedagogiczne
Skala Ryzyka Dysleksji dzieci wstępujących do szkoły (Bateria 5-6 (R) |
Klasa I |
25 uczniów
|
Mgr Ewa Aleksandrowicz |
Badanie Słuchu „Słyszę” |
Klasa I |
25 uczniów |
Mgr Anna Świetlik
|
Logopedyczne |
Oddział przedszkolny |
16 dzieci |
Mgr Patrycja Pernak-Donica
|
Psychologiczne |
Oddział „0” |
15 dzieci |
Publiczna Szkoła Podstawowa w Budziszynku.
Imię i nazwisko diagnosty
|
Rodzaj badania |
Oddział/klasa |
Liczba dzieci objętych badaniem |
Mgr Agnieszka Glinka |
psychologiczne |
Oddział „0”
Oddział przedszkolny |
14 dzieci
7 dzieci |
Mgr Monika Anyszkiewicz |
Logopedyczne |
Oddział przedszkolny (dzieci 3, 4, 5 letnie),
|
22 dzieci |
Mgr Magdalena Włodarczyk
|
Pedagogiczne Skala Ryzyka Dysleksji dzieci wstępujących do szkoły (Bateria 5-6 (R)
|
Klasa I |
10 uczniów |
Publiczna Szkoła Podstawowa w Zalesiu.
Imię i nazwisko diagnosty
|
Rodzaj badania |
Oddział/klasa |
Liczba dzieci objętych badaniem |
Mgr Ewa Aleksandrowicz |
Pedagogiczne
Skala Ryzyka Dysleksji dzieci wstępujących do szkoły (Bateria 5-6 (R) |
Klasa I |
10 uczniów |
Mgr Patrycja Pernak-Donica
|
Psychologiczne |
Oddział „0” |
13 dzieci |
Mgr Anna Świetlik |
Logopedyczne |
Oddział „0” |
13 dzieci
|
Publiczna Szkoła Podstawowa w Zbroszy Dużej.
Imię i nazwisko diagnosty
|
Rodzaj badania |
Oddział/klasa |
Liczba dzieci objętych badaniem |
Mgr Agnieszka Glinka |
Psychologiczne |
Oddział „0”
Oddział przedszkolny |
8 dzieci
7 dzieci |
Mgr Magdalena Włodarczyk |
Pedagogiczne
Skala Ryzyka Dysleksji dzieci wstępujących do szkoły (Bateria 5-6 )
|
Klasa I |
10 uczniów |
Niepubliczne Przedszkole „Calineczka” w Warce
Imię i nazwisko diagnosty
|
Rodzaj badania |
Oddział/klasa |
Liczba dzieci objętych badaniem |
Mgr Monika Anyszkiewicz |
Logopedyczne |
Dzieci 3,4,5 letnie |
19 dzieci |
Niepubliczne Przedszkole „Bociek” w Chynowie
Imię i nazwisko diagnosty
|
Rodzaj badania |
Oddział/klasa |
Liczba dzieci objętych badaniem |
Mgr Monika Anyszkiewicz |
Logopedyczne |
Dzieci 3,4 letnie |
15 dzieci |
Ogółem przesiewowymi badaniami logopedycznymi objęto 85 dzieci.
Badaniami pedagogicznymi mającymi na celu wczesne wykrycie zaburzeń rozwojowych u dzieci warunkujących dysleksję objęto 55 dzieci.
Badaniami psychologicznymi mającymi na celu wstępna ocenę rozwoju poznawczego dziecka objęto 64 dzieci.
Badanie przesiewowe słuchu „Słyszę” przeprowadzono tylko w 1 szkole w klasie I w grupie 25 uczniów.
Wszystkie badania zostały przeprowadzone za zgodą i na wniosek rodzica.
Pracownicy poradni na podstawie zebranego materiału diagnostycznego wytypowali część dzieci z grupy ryzyka edukacyjnego do pogłębionych badań psychologiczno -pedagogiczno-logopedycznych na terenie poradni.
Diagnoza po badaniach przesiewowych zakończona jest wystawieniem opinii, na podstawie której dziecko powinno zostać włączone do odpowiedniej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówce, do której uczęszcza. Opinia to również informacja dla rodzica, nauczyciela o obecnym stanie rozwoju poznawczego dziecka , jego poziomie rozwoju mowy.
Celowość prowadzenia badań przesiewowych.
1. Przesiewowe badania logopedyczne i przesiewowe badania Skalą Ryzyka Dysleksji pozwalają na wczesne rozpoznanie zaburzeń rozwoju psychomotorycznego dzieci.
2. Profilaktyczne badania przesiewowe pozwolą na wczesną interwencję w postaci skierowania dziecka/ucznia na pogłębione badania diagnostyczne w Poradni już w oddziale „0” lub na początku klasy I.
3. Przesiewowa diagnoza logopedyczna, psychologiczno-pedagogiczna umożliwia szybkie zakwalifikowanie dzieci/uczniów do odpowiednich form pomocy w postaci zajęć logopedycznych i korekcyjno-kompensacyjnych na terenie szkoły.
4. Badania przesiewowe SRD umożliwią wyłonienie uczniów z wysokim ryzykiem dysleksji rozwojowej i skierowanie ich na pogłębione badanie diagnostyczne do Poradni, a także skierowanie na specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne.
5. Wyniki badań Skalą Ryzyka Dysleksji wykorzystywane są przy kontrolnej diagnozowaniu uczniów klas starszych i zdecydowanie wspomagają diagnozę przyczyn trudności dydaktycznych, w tym specyficznych trudności w uczeniu się.
6. Badania przesiewowe słuchu „Słyszę” pozwalają na wyłonienie dzieci których słuch fizjologiczny jest nieprawidłowy co ogranicza słyszalność dźwięków mowy i może rzutować na rozwój mowy oraz trudności w nauce czytania i pisania.
7. Konsultacje i spotkania indywidualne z nauczycielami i rodzicami badanych dzieci pozwoliły szczególnie rodzicom na pogłębienie znajomość problematyki trudności szkolnych, w tym specyficznych trudności w uczeniu się.
W przyszłym roku szkolnym planujemy kontynuację badań przesiewowych, które są skuteczną profilaktyką zapobiegania niepowodzeniom szkolnym.
Opracowanie:
Mgr Elżbieta Paczka- Dyrektor