NA CZYM POLEGA BADANIE?
-
Pierwsza wizyta w poradni
Specjalista w swojej pracy wykorzystuje wiedzę, doświadczenie i wystandaryzowane testy do badania różnych obszarów rozwoju i funkcjonowania dziecka w zależności od zgłoszonego problemu.
Specjalista w swojej pracy wykorzystuje wiedzę, doświadczenie i wystandaryzowane testy do badania różnych obszarów rozwoju i funkcjonowania dziecka w zależności od zgłoszonego problemu.
Na pierwszą wizytę w Poradni, w zależności od problemu, może się być przydatna np.: książeczka zdrowia dziecka, informacja o dziecku w formie pisemnej od nauczyciela, inne dokumenty od lekarza czy innego specjalisty.
Na wizycie z dzieckiem w Poradni muszą być rodzice dziecka lub jeden z rodziców o prawnie uregulowanej sytuacji sprawowania opieki nad dzieckiem, a w innych sytuacjach opiekun prawny.
Na wizytę do poradni rodzice przychodzą z dzieckiem.
Tak, Poradnia jest zobowiązana do szczególnej ochrony danych osobowych.
Wszelaka pomoc udzielana w Poradni jest bezpłatna.
W celu przeprowadzenia badania u psychologa, logopedy, pedagoga rodzice zapisują swoje dziecko osobiście w sekretariacie Poradni. Wymagane jest podanie numeru PESEL dziecka.
W przypadku konsultacji psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej lub u doradcy zawodowego rodzice mogą zapisać swoje dziecko telefonicznie lub osobiście.
Opinię może odebrać rodzic lub prawny opiekun dziecka, a także pełnoletni uczeń.
Opinia jest wydawana w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku na pierwszym badaniu. W wyjątkowych przypadkach (np. choroba) okres ten może zostać wydłużony do 60 dni.
Opinia może być przekazana do szkoły, jeżeli rodzić złoży pisemną prośbę o przekazanie dokumentu.
Diagnoza zawarta w opinii pomaga zrozumieć problemy dziecka i wskazuje metody pracy w domu i w szkole. Dzięki opinii nauczyciele dostosowują wymagania do indywidualnych możliwości ucznia. Na jej podstawie określone zostają formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej mające na celu wspieranie dziecka w pokonywaniu trudności. W przypadku stwierdzonych specyficznych trudności (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia) opinia umożliwia dostosowanie warunków na egzaminach zewnętrznych zgodnie z wytycznymi Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Organizacja procesu nauczania w ramach indywidualnej ścieżki kształcenia uzależniona jest od potrzeb i możliwości psychoruchowych dziecka. Na podstawie opinii wydanej przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną dyrektor szkoły ustala tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych wspólnie z oddziałem przedszkolnym/szkolnym oraz indywidualnie z uczniem.
Indywidualną ścieżkę kształcenia wydaje się na okres nie dłuższy, niż rok szkolny.
Należy zgłosić się do publicznej poradni w rejonie działania placówki, do której uczęszcza dziecko. Na pisemny wniosek rodzica, opiekuna prawnego lub pełnoletniego ucznia, w ciągu 30 dni od daty jego złożenia, zostaje wydana opinia. Do wniosku należy dołączyć opinię od nauczycieli prowadzących zajęcia z dzieckiem w przedszkolu/szkole, która szczegółowo określa trudności w funkcjonowaniu oraz w przypadku dziecka przewlekle chorego – zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia.
Indywidualna ścieżka kształcenia jest jedną z form pomocy uczniom, którzy przez wzgląd na trudności w funkcjonowaniu (uwarunkowane szczególnie stanem zdrowia) nie mogą brać udziału w zajęciach z zespołem klasowym.Określa w szczególności – zakres, w jakim uczeń nie może brać udziału w zajęciach wychowania przedszkolnego/zajęciach edukacyjnych wspólnie z oddziałem, a także – działania jakie powinny zostać podjęte w celu poprawy funkcjonowania i wyeliminowania trudności dziecka.