Ćwiczymy grafomotorykę

Sprawność manualna dziecka  nie jest nam dana wraz z urodzeniem i musimy ją wykształcić zarówno poprzez swobodny ruch, jak i działania sterowane. Jest ona zintegrowana z szeregiem innych umiejętności – powinna być ćwiczona na długo przed momentem, kiedy dziecko zacznie naukę pisania. Bardzo pomocne okazują się w tej kwestii ćwiczenia grafomotoryczne dla maluchów, które warto włączać do ich codziennych zabaw. Dzięki formie zabawowej dzieci chętnie podejmują aktywności związane z ćwiczeniem małej motoryki , nabierają zręczności i wyrabiają umiejętności takie jak szybkość, zwinność czy wytrzymałość. 
Prawidłowy rozwój motoryki małej pozwala też zbudować pozytywny obraz siebie, w którym “umiem”, “potrafię”, “zrobię to” stają się nieodłącznym elementem przekonania o własnych możliwościach.

Czytaj więcej

AUTOAGRESJA WŚRÓD NASTOLATKÓW

Samookaleczenie

Jest to zamierzone uszkodzenie ciała. Może mieć formę powierzchownych lub głębokich ran ciętych, przypalania, poparzenia wodą lub chemikaliami, podduszania się, uderzania głową w ścianę, intensywne szorowanie skóry, wbijania ostrych przedmiotów, a nawet łamania kości. Głównym motywem wśród nastolatków jest rozładowanie negatywnych emocji i chęć zwrócenia na siebie uwagi. Zdarza się, że rodzajem autoagresji są również katorżnicze ćwiczenia fizyczne lub drakońska dieta.
Rozpowszechnienie zachowań związanych z samookaleczaniem mieści się w zakresie od 2 do 35 % wśród uczniów w ciągu roku. Często jest to decyzja nagła, wynikająca z poczucia bezradności, złości i poczucia winy.

Czytaj więcej

PROPOZYCJE NA WSPÓLNE RODZINNE SPĘDZANIE CZASU WOLNEGO.

Zbliżające się wakacje mogą być dla dziecka zarówno czasem odpoczynku od szkolnych obowiązków, ale także czasem rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Warto zatem, aby rodzice zaangażowali się w wolny czas dziecka, aby spędziło go efektywnie i kreatywnie. Chwile spędzone wspólnie z dzieckiem mają istotny wpływ na jego rozwój emocjonalny, psychiczny i społeczny. Czas spędzony z rodziną zbliża do siebie poszczególnych jej członków, buduje silną więź pomiędzy członkami rodziny i wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości dziecka. Ponadto ma działanie terapeutyczne – rozluźnia, pozwala doznać radości ze wspólnego przeżywania i uczy rozmawiać. Należy pamiętać o tym, aby nie narzucać dzieciom rodzaju zabaw. Dobrze jeśli wspólnie z dzieckiem naradzimy się, co chciałoby robić. Warto również wykorzystać naturalną dziecięcą ciekawość i pobudzać kreatywność.

Czytaj więcej

Jak radzić sobie z dorastającym synem, córką?

Wychowanie to długi i trudny proces w czasie którego kształtuje się osobowość Waszego dziecka. Można powiedzieć, że wyniki wychowania zależne są od świadomego i celowego oddziaływania rodziców i wychowawców na dziecko. Wychowywać to znaczy kochać, wspierać rozwój i szanować odrębność dziecka oraz jego prawo do samodzielnego podejmowania decyzji. 

Myślę, że poniższe publikacje podpowiedzą Państwu jak postępować gdy dorastające dziecko nie słucha rodziców lub jak Informować dziecko o zakazach lub ograniczeniach.

Czytaj więcej

Nieśmiałość czy mutyzm wybiórczy?

Każdemu dziecku zdarza się być nieśmiałym, wstydzić się i krępować w nowych sytuacjach, szczególnie przy obcych osobach.  Jest to zjawisko naturalne i rozwojowe.

Jednak gdy takie sytuacje powtarzają się często, dziecko nie odzywa się  lub mówi szeptem oraz obserwujemy u dziecka lęk, niepewność należy udać się do specjalisty (psycholog, logopeda).  Być może mamy do czynienia z mutyzmem wybiórczym (inaczej nazywanym mutyzmem selektywnym).

Wyniki badań z ostatnich lat wskazują, że mutyzm jest zaburzeniem mowy o podłożu lękowym. W starej, choć jeszcze obowiązującej do stycznia 2022 roku, klasyfikacji ICD 10, mutyzm występuje wśród zaburzeń funkcjonowania społecznego( F.94.0). Jednak w najnowszej wersji ( ICD 11) widnieje już w grupie:  „ Zaburzenia lęku  i zaburzenia związane ze strachem”.

Ta zmiana ma istotne znaczenie z uwag na przyczyny. Mutyzm wybiórczy ma u swojego źródła lęk  i tylko poprzez właściwe oddziaływania na dziecko można osiągnąć poprawę.

Czytaj więcej

Zajęcia terapeutyczne w czasie pandemii

Nadrzędnym, najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka – umysłowego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego. Zajęcia te mają  również na celu wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we własne możliwości oraz rozwijanie kreatywności.

Prezenty na Dzień Mamy które można wykonać w domu, to nie tylko ciekawe spędzanie wolnego czasu, ale również usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci wzrokowej i sprawności ruchowej w obrębie motoryki małej – sprawności ręki. Są to świetne ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji przestrzennej.

Chcesz zrobić mamie niespodziankę w dniu jej święta ? Wybierz jeden z poniższych pomysłów i wykonaj samodzielnie lub z pomocą starszego rodzeństwa.

Wiosenny bukiet dla Mamy

Potrzebne będą:

·       kolorowa bibuła

  • kolorowy papier
  • wstążka
  • nożyczki
  • klej

Wykonanie:

 Z kolorowego papieru wycinamy kształt przypominający bukiet kwiatów oraz kilkanaście płatków kwiatów. Z bibuły formujemy kulki i doklejamy je do kwiatków. Całość owijamy bibułą i przewiązujemy wstążką.

 

Kolorowa ramka

Potrzebne będą:

·       patyczki do lodów (kilkanaście dłuższych i cztery krótsze)

  • brystol
  • taśma dwustronna
  • kolorowy brystol lub papier
  • opcjonalnie farby akrylowe
  • dziurkacz
  • nożyczki

 Wykonanie:

 Wycinamy 14 kolorowych pasków z brystolu (wielkości patyczków) i przyklejamy je za pomocą taśmy dwustronnej. Opcjonalnie możemy patyczki pomalować farbą akrylową.

 

 

 

Patyczki naklejamy na prostokąt wycięty z brystolu. Do pionowej ramki już kolorowej przyklejamy krótsze  kolorowe patyczki (najpierw przyklejamy poziomo, a następnie pionowe, tak by zdjęcie się trzymało). Krótsze patyczki ozdabiamy wcześniej kropkami wyciętymi za pomocą dziurkacza.

 

 

 

  

Słonecznik z ziarenek kawy i makaronu

Potrzebne będą:

  • kartka
  • makaron świderki
  • garść ziaren kawy
  • zielona bibuła
  • klej
  • nożyczki

 Wykonanie:

 Na kartce rysujemy koło. Smarujemy je klejem i posypujemy ziarenkami kawy. Następnie dookoła przyklejamy makaron. Na koniec z bibuły przyklejmy łodygę i liść.

 

 

 

Zachęcam do samodzielnego wykonywania prac plastycznych przez dzieci korzystając z portalu CzasDzieci.pl

„Portal CzasDzieci.pl powstał po to, by pokazać Najmłodszym, że Dzieciństwo to wspaniały czas, czas dzieci ale i Wasz wspólny… nieoceniony i zawsze zbyt szybko przemijający”.

 

Mgr Elżbieta Paczka – pedagog PPP

 
 
 

Gotowość szkolna dziecka

Gotowość  szkolna oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju intelektualnego, społeczno-emocjonalnego i fizycznego, który pozwala mu sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę. W związku z tym dojrzałość  szkolna w dużej mierze zależy od harmonijnego rozwoju dziecka we wszystkich tych strefach. Aby przebiegał on bez przeszkód, w przedszkolu realizuje się roczny obowiązek przygotowania do nauki w szkole. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wyznacza nauczycielom liczne cele pracy dydaktyczno-wychowawczej, dzięki której dzieci mają zdobyć kompetencje i umiejętności niezbędne do podjęcia edukacji szkolnej.

Czytaj więcej

Wspólna zabawa to fajna sprawa

Realizując program spotkań z rodzicami w ramach „grupy wsparcia” w roku szkolnym 2019/2020, przedstawiamy poniższy artykuł nt. wpływu zabawy na rozwój dzieci 3-4 letnich. „Wspólna zabawa to fajna sprawa”.

Czytaj więcej

STOP Przemocy

Według statystyk za przemocą wobec nieletnich najczęściej stoją osoby najbliższe, dzielące jedno gospodarstwo domowe. Sytuacja związana z pandemią, izolacja społeczna, zamknięcie szkół i wielu zakładów pracy, ograniczone możliwości swobodnego poruszania – to czynniki, które stwarzają idealne warunki dla osób stosujących przemoc domową. Ofiary są w zasadzie zamknięte w domu i zdane na łaskę i nastroje swoich oprawców. Ci drudzy mają dodatkowo dużo więcej stresorów, które mogą jeszcze zwiększać ryzyko wystąpienia przemocy.

Czytaj więcej

Ćwiczenia oddechowe

Chciałybyśmy zaproponować Państwu i dzieciom ćwiczenia oddechowe, które  powinny być wykonywane w przewietrzonym pomieszczeniu przez około 5 minut. Ćwiczenia powinny być wykonywane od 1 do 2 godzin po jedzeniu.

Czytaj więcej