PROPOZYCJE SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU Z DZIEĆMI W DOMU

Czytaj więcej

Stres. Jak sobie z nim radzić…

Stres najprościej można zdefiniować jako reakcję organizmu w odpowiedzi na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, obciążają lub przekraczają nasze możliwości do skutecznego poradzenia sobie. Wspomniane wydarzenia zakłócające określamy jako stresory. Ich źródło może być zarówno fizyczne (np. hałas) jak i społeczne (trudności w relacjach z rówieśnikami, problemy rodzinne)

Czytaj więcej

Zabawy Zimowe

Ferie w domu wcale nie muszą być nudne! Poznaj nasze propozycje na spędzanie wolnego czasu.

Ferie to czas wolny od zajęć szkolnych, dlatego pozwólmy wtedy dziecku na odpoczynek i większą swobodę. To również doskonały moment na wspólne spędzanie czasu. Można razem gotować, przygotowywać słodkie wypieki, czy chodzić na spacery. Dzięki temu wzmocnimy więzi i poprawimy relacje rodzinne.  

Czytaj więcej

Konkurs - „Mój prezent dla Babci i Dziadka”.

Ferie to świetny czas na zabawy i wspólny czas z rodziną czas, który warto spędzić kreatywnie a jednocześnie wesoło i ciekawie. Mając na uwadze zbliżające się święto wszystkich babć i dziadków  zapraszamy wszystkie dzieci na konkurs :

„Mój prezent dla Babci i Dziadka”.

Samodzielnie wykonany prezent to zawsze niezwykła pamiątka i ogromna radość dla wszystkich. Zachęcamy dzieci do udziału w konkursie, gdzie będą. mogły poćwiczyć sprawność manualną i wyobraźnię a przy okazji sprawią radość bliskim osobom.  

Czytaj więcej

Wpływ motoryki małej na mowę

Na rozwój mowy wpływa wiele czynników w tym społeczne i psychologiczne. Istnieje ścisły związek pomiędzy rozwojem mowy, a rozwojem umysłowym dziecka. W mózgu ośrodek mowy położony jest w sąsiedztwie ośrodka odpowiedzialnego za ruchy rąk. Zatem precyzyjne ruchy palców wykonywane pod kontrolą wzrokową wpływają na rozwój mowy. Mowa jest ruchem, który powstaje dzięki zdolności skoordynowania ruchów poszczególnych artykulantów np. koordynacja ruchu warg z ruchem języka. Motoryka mała to drobne ruchy wykonywane przez dłonie i palce. Motoryka mała rozwija się od momentu narodzin dziecka. Mowa jest procesem wieloetapowym, aby rozwijała się prawidłowo niezbędne jest prawidłowe działanie wielu struktur mózgowych. Istnieje ścisły związek pomiędzy mową a ręka. Terapia ręki bywa niekiedy pomijana w ogólnym procesie terapeutycznym, co jest dużym błędem. Precyzyjne ruchy rąk, kształtowanie się motoryki małej to niezwykle skomplikowany i złożony proces. Od ich rozwoju zależny jest rozwój komunikacji. Również w terapii logopedycznej szalenie istotne jest ćwiczenie motoryki małej. Doskonale sprawdzają się tu sensoryczne gniotki. Kształtowanie zmysłu dotyku jest działaniem wspierającym ośrodek mowy. Dlatego ważne jest aby dostarczać dziecku doznań zmysłowych poprzez zabawy np. sensorycznymi gniotkami oraz zabawkami przeznaczonymi do stymulacji sensorycznej. Ćwiczeń z zakresu motoryki nie powinniśmy odbierać jako przykrego obowiązku. Dla dzieci jest to wręcz wymarzona zabawa, której pozytywne aspekty zdają się być efektem ubocznym. Dodatkowym atutem jest to, że tych ćwiczeń jest całe mnóstwo, a więc można skomponować taki zestaw, który w każdym szczególe odpowiada dziecku. Co więcej, maluch najprawdopodobniej nie zauważy, że wykonuje ćwiczenia.

Etapy rozwoju motoryki małej

Dziecko 0-12 miesięcy
W ciągu pierwszego roku życia, niemowlę z noworodka, który nieporadnie macha rączkami, zmienia się w małego człowieka, który potrafi precyzyjnie posługiwać się paluszkami. Od samego początku rączki wydają się być ciekawym narzędziem dla takiego dziecka. Choć w pierwszych miesiącach ruch wydaje się być nieporadny, tak już w przypadku półrocznego dziecka możemy zaobserwować jak chwyta i przekłada z rączki do rączki grzechotkę, jednocześnie ją potrząsając czy przekręcając w różne strony. Bliżej pierwszych urodzin z radością wkłada mniejsze przedmioty do większych, czy zaczyna chwytać łyżkę podczas jedzenia.

Dziecko 1-3 lata
Dzięki koordynacji wzrokowo-ruchowej pojawia się precyzja ruchów wykonywanych palcami. Dziecko z chęcią i zainteresowaniem ustawia klocki jeden na drugim i buduje w ten sposób coraz wyższe piramidy, umie wkładać kuleczki do butelki o stosunkowo wąskiej szyjce, uczy się odpinania i zapinania guzików. Doskonali także posługiwanie się sztućcami oraz przedmiotami codziennego użytku. Z chęcią sięga po kredki rysując bazgroły lub proste linie czy bawi się plasteliną łącząc kolory czy tworząc nieregularne wzory.

Dziecko 4-6 lat
W tym wieku dzieci zazwyczaj zaczynają edukację przedszkolną. W czasie zajęć sięgają po nożyczki, kredki czy wykonują prace plastyczne. Sprawne trzymanie kredki w prawidłowy sposób czy obsługa nożyczek jest bardzo ważna. Podczas zajęć lub zabaw w domu umie narysować kształty geometryczne, prosty szlaczek czy wykonać nawlekanie koralików na nitkę. Układanie puzzli nie powinno stanowić problemu, a czynności samoobsługowe nie powinny sprawiać trudności nie wspominając o samodzielnych posiłkach.


UWAGA: ELEMENTY UŻYWANE PODCZAS ZABAW MANUALNYCH NIE MOGĄ BYĆ MAŁE, GDYŻ MOGĄ STANOWIĆ ZAGROŻENIE EWENTUALNEGO POŁKNIĘCIA / ZACHŁYŚNIĘCIA.

Zapraszam do obejrzenia filmu z przykładowymi zabawami usprawniającymi motorykę małą. Do przygotowania pomocy wykorzystałam surowce wtórne, narzędzia kuchenne i inne.

 

mgr Monika Anyszkiewicz-neurologopeda.

ZABAWY WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ MOWY MAŁEGO DZIECKA

Do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce coraz częściej trafiają rodzice dzieci, które pomimo ukończenia 3 roku życia nie mówią lub używają bardzo mało słów w codziennej komunikacji. Wiemy, że każde dziecko rozwija się w sposób indywidualny jednak, gdy mowa nie pojawia się do 3 roku życia należy skonsultować się ze specjalistą (logopedą, psychologiem), który podejmie odpowiednie kroki, a także udzieli rodzicowi wskazówek w jaki sposób stymulować rozwój mowy dziecka w codziennych zabawach. U dzieci z ORM (opóźniony rozwój mowy) należy wykluczyć wadę słuchu, zaburzenia neurologiczne, niepełnosprawność intelektualną, skrócone wędzidełko podjęzykowe.

Podczas oceny kompetencji językowych dziecka z ORM istotnym jest:

  • ilość wypowiadanych przez dziecko słów oraz ich ocena pod względem artykulacyjnym,
  • umiejętność komunikacji swoich potrzeb w sposób niewerbalny (gest palcem, dłoni itp.),
  • stosowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych (odgłosów zwierząt, pojazdów),
  • rozumienie przez dziecko poleceń i komunikatów płynących z otoczenia,
  • sprawność i budowa artykulatorów,
  • prawidłowy tor oddechowy,
  • kontakt wzrokowy.

Proces nabywania mowy jest co prawda zaprogramowany genetycznie, ale bez odpowiedniej stymulacji jej rozwój jest narażony na opóźnienia. Głównie chodzi tu o kontekst społeczny, czyli, żeby rozwijać mowę, to trzeba mieć do kogo mówić. I nie chodzi tu wyłącznie o sytuację, kiedy dziecko ma możliwość słuchania tego co i jak mówią dorośli. Podstawą jest budowanie w dziecku doświadczenia, że jest ono słuchane i dorośli wchodzą z nim w interakcje polegającą na wspólnym omawianiu jakiejś sytuacji lub na wymianie myśli ubranych w słowa lub przynajmniej gesty, jeśli dziecko nie umie jeszcze nazwać wszystkiego. Nie można tego mylić z sytuacją wydawania dziecku poleceń ani stosowaniu monologu, który „zalewa” dziecko nadmiarem informacji słownych niezrozumiałych dla niego. Mowa rozwija się w dialogu, a dialog jest oparty na wymianie i na interakcji.

Zapraszam rodziców do wspólnych zabaw z dzieckiem, które będą stymulowały rozwój mowy. Propozycje ćwiczeń w postaci filmów i opracowanych materiałów będą systematycznie ukazywały się na stronie naszej poradni.

 

 

 

mgr Monika Anyszkiewicz-neurologopeda.

Ćwiczymy grafomotorykę

Sprawność manualna dziecka  nie jest nam dana wraz z urodzeniem i musimy ją wykształcić zarówno poprzez swobodny ruch, jak i działania sterowane. Jest ona zintegrowana z szeregiem innych umiejętności – powinna być ćwiczona na długo przed momentem, kiedy dziecko zacznie naukę pisania. Bardzo pomocne okazują się w tej kwestii ćwiczenia grafomotoryczne dla maluchów, które warto włączać do ich codziennych zabaw. Dzięki formie zabawowej dzieci chętnie podejmują aktywności związane z ćwiczeniem małej motoryki , nabierają zręczności i wyrabiają umiejętności takie jak szybkość, zwinność czy wytrzymałość. 
Prawidłowy rozwój motoryki małej pozwala też zbudować pozytywny obraz siebie, w którym “umiem”, “potrafię”, “zrobię to” stają się nieodłącznym elementem przekonania o własnych możliwościach.

Czytaj więcej

AUTOAGRESJA WŚRÓD NASTOLATKÓW

Samookaleczenie

Jest to zamierzone uszkodzenie ciała. Może mieć formę powierzchownych lub głębokich ran ciętych, przypalania, poparzenia wodą lub chemikaliami, podduszania się, uderzania głową w ścianę, intensywne szorowanie skóry, wbijania ostrych przedmiotów, a nawet łamania kości. Głównym motywem wśród nastolatków jest rozładowanie negatywnych emocji i chęć zwrócenia na siebie uwagi. Zdarza się, że rodzajem autoagresji są również katorżnicze ćwiczenia fizyczne lub drakońska dieta.
Rozpowszechnienie zachowań związanych z samookaleczaniem mieści się w zakresie od 2 do 35 % wśród uczniów w ciągu roku. Często jest to decyzja nagła, wynikająca z poczucia bezradności, złości i poczucia winy.

Czytaj więcej

PROPOZYCJE NA WSPÓLNE RODZINNE SPĘDZANIE CZASU WOLNEGO.

Zbliżające się wakacje mogą być dla dziecka zarówno czasem odpoczynku od szkolnych obowiązków, ale także czasem rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Warto zatem, aby rodzice zaangażowali się w wolny czas dziecka, aby spędziło go efektywnie i kreatywnie. Chwile spędzone wspólnie z dzieckiem mają istotny wpływ na jego rozwój emocjonalny, psychiczny i społeczny. Czas spędzony z rodziną zbliża do siebie poszczególnych jej członków, buduje silną więź pomiędzy członkami rodziny i wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości dziecka. Ponadto ma działanie terapeutyczne – rozluźnia, pozwala doznać radości ze wspólnego przeżywania i uczy rozmawiać. Należy pamiętać o tym, aby nie narzucać dzieciom rodzaju zabaw. Dobrze jeśli wspólnie z dzieckiem naradzimy się, co chciałoby robić. Warto również wykorzystać naturalną dziecięcą ciekawość i pobudzać kreatywność.

Czytaj więcej