Oferta Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na rok szkolny 2020/21
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce, przygotowanej na rok szkolny 2020/21.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce, przygotowanej na rok szkolny 2020/21.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Warce, przygotowanej na rok szkolny 2020/21.
Sprawność manualna dziecka nie jest nam dana wraz z urodzeniem i musimy ją wykształcić zarówno poprzez swobodny ruch, jak i działania sterowane. Jest ona zintegrowana z szeregiem innych umiejętności – powinna być ćwiczona na długo przed momentem, kiedy dziecko zacznie naukę pisania. Bardzo pomocne okazują się w tej kwestii ćwiczenia grafomotoryczne dla maluchów, które warto włączać do ich codziennych zabaw. Dzięki formie zabawowej dzieci chętnie podejmują aktywności związane z ćwiczeniem małej motoryki , nabierają zręczności i wyrabiają umiejętności takie jak szybkość, zwinność czy wytrzymałość.
Prawidłowy rozwój motoryki małej pozwala też zbudować pozytywny obraz siebie, w którym “umiem”, “potrafię”, “zrobię to” stają się nieodłącznym elementem przekonania o własnych możliwościach.
Samookaleczenie
Jest to zamierzone uszkodzenie ciała. Może mieć formę powierzchownych lub głębokich ran ciętych, przypalania, poparzenia wodą lub chemikaliami, podduszania się, uderzania głową w ścianę, intensywne szorowanie skóry, wbijania ostrych przedmiotów, a nawet łamania kości. Głównym motywem wśród nastolatków jest rozładowanie negatywnych emocji i chęć zwrócenia na siebie uwagi. Zdarza się, że rodzajem autoagresji są również katorżnicze ćwiczenia fizyczne lub drakońska dieta.
Rozpowszechnienie zachowań związanych z samookaleczaniem mieści się w zakresie od 2 do 35 % wśród uczniów w ciągu roku. Często jest to decyzja nagła, wynikająca z poczucia bezradności, złości i poczucia winy.
Zbliżające się wakacje mogą być dla dziecka zarówno czasem odpoczynku od szkolnych obowiązków, ale także czasem rozwoju i nabywania nowych umiejętności. Warto zatem, aby rodzice zaangażowali się w wolny czas dziecka, aby spędziło go efektywnie i kreatywnie. Chwile spędzone wspólnie z dzieckiem mają istotny wpływ na jego rozwój emocjonalny, psychiczny i społeczny. Czas spędzony z rodziną zbliża do siebie poszczególnych jej członków, buduje silną więź pomiędzy członkami rodziny i wpływa pozytywnie na poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości dziecka. Ponadto ma działanie terapeutyczne – rozluźnia, pozwala doznać radości ze wspólnego przeżywania i uczy rozmawiać. Należy pamiętać o tym, aby nie narzucać dzieciom rodzaju zabaw. Dobrze jeśli wspólnie z dzieckiem naradzimy się, co chciałoby robić. Warto również wykorzystać naturalną dziecięcą ciekawość i pobudzać kreatywność.
Wychowanie to długi i trudny proces w czasie którego kształtuje się osobowość Waszego dziecka. Można powiedzieć, że wyniki wychowania zależne są od świadomego i celowego oddziaływania rodziców i wychowawców na dziecko. Wychowywać to znaczy kochać, wspierać rozwój i szanować odrębność dziecka oraz jego prawo do samodzielnego podejmowania decyzji.
Myślę, że poniższe publikacje podpowiedzą Państwu jak postępować gdy dorastające dziecko nie słucha rodziców lub jak Informować dziecko o zakazach lub ograniczeniach.
Każdemu dziecku zdarza się być nieśmiałym, wstydzić się i krępować w nowych sytuacjach, szczególnie przy obcych osobach. Jest to zjawisko naturalne i rozwojowe.
Jednak gdy takie sytuacje powtarzają się często, dziecko nie odzywa się lub mówi szeptem oraz obserwujemy u dziecka lęk, niepewność należy udać się do specjalisty (psycholog, logopeda). Być może mamy do czynienia z mutyzmem wybiórczym (inaczej nazywanym mutyzmem selektywnym).
Wyniki badań z ostatnich lat wskazują, że mutyzm jest zaburzeniem mowy o podłożu lękowym. W starej, choć jeszcze obowiązującej do stycznia 2022 roku, klasyfikacji ICD 10, mutyzm występuje wśród zaburzeń funkcjonowania społecznego( F.94.0). Jednak w najnowszej wersji ( ICD 11) widnieje już w grupie: „ Zaburzenia lęku i zaburzenia związane ze strachem”.
Ta zmiana ma istotne znaczenie z uwag na przyczyny. Mutyzm wybiórczy ma u swojego źródła lęk i tylko poprzez właściwe oddziaływania na dziecko można osiągnąć poprawę.
Nadrzędnym, najważniejszym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka – umysłowego, psychicznego, emocjonalnego i poznawczego. Zajęcia te mają również na celu wzmacnianie pozytywne dziecka, dodawanie wiary we własne możliwości oraz rozwijanie kreatywności.
Prezenty na Dzień Mamy które można wykonać w domu, to nie tylko ciekawe spędzanie wolnego czasu, ale również usprawnianie u dziecka jego percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pamięci wzrokowej i sprawności ruchowej w obrębie motoryki małej – sprawności ręki. Są to świetne ćwiczenia koncentracji uwagi i orientacji przestrzennej.
Chcesz zrobić mamie niespodziankę w dniu jej święta ? Wybierz jeden z poniższych pomysłów i wykonaj samodzielnie lub z pomocą starszego rodzeństwa.
Wiosenny bukiet dla Mamy
Potrzebne będą:
· kolorowa bibuła
Wykonanie:
Z kolorowego papieru wycinamy kształt przypominający bukiet kwiatów oraz kilkanaście płatków kwiatów. Z bibuły formujemy kulki i doklejamy je do kwiatków. Całość owijamy bibułą i przewiązujemy wstążką.
Kolorowa ramka
Potrzebne będą:
· patyczki do lodów (kilkanaście dłuższych i cztery krótsze)
Wykonanie:
Wycinamy 14 kolorowych pasków z brystolu (wielkości patyczków) i przyklejamy je za pomocą taśmy dwustronnej. Opcjonalnie możemy patyczki pomalować farbą akrylową.
Patyczki naklejamy na prostokąt wycięty z brystolu. Do pionowej ramki już kolorowej przyklejamy krótsze kolorowe patyczki (najpierw przyklejamy poziomo, a następnie pionowe, tak by zdjęcie się trzymało). Krótsze patyczki ozdabiamy wcześniej kropkami wyciętymi za pomocą dziurkacza.
Słonecznik z ziarenek kawy i makaronu
Potrzebne będą:
Wykonanie:
Na kartce rysujemy koło. Smarujemy je klejem i posypujemy ziarenkami kawy. Następnie dookoła przyklejamy makaron. Na koniec z bibuły przyklejmy łodygę i liść.
Zachęcam do samodzielnego wykonywania prac plastycznych przez dzieci korzystając z portalu CzasDzieci.pl
„Portal CzasDzieci.pl powstał po to, by pokazać Najmłodszym, że Dzieciństwo to wspaniały czas, czas dzieci ale i Wasz wspólny… nieoceniony i zawsze zbyt szybko przemijający”.
Mgr Elżbieta Paczka – pedagog PPP
Gotowość szkolna oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju intelektualnego, społeczno-emocjonalnego i fizycznego, który pozwala mu sprostać wymaganiom stawianym przez szkołę. W związku z tym dojrzałość szkolna w dużej mierze zależy od harmonijnego rozwoju dziecka we wszystkich tych strefach. Aby przebiegał on bez przeszkód, w przedszkolu realizuje się roczny obowiązek przygotowania do nauki w szkole. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wyznacza nauczycielom liczne cele pracy dydaktyczno-wychowawczej, dzięki której dzieci mają zdobyć kompetencje i umiejętności niezbędne do podjęcia edukacji szkolnej.