TERAPIA NEUROFLOW

Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (APD)

Słyszenie jest wynikiem tysięcy lat ewolucji ukierunkowanej na uzyskanie informacji o otaczającym nas środowisku i efektywnym komunikowaniu się za pomocą mowy. Ucho ma za zadanie przekazać możliwie pełną informację o otaczającym świecie dźwięków, a zadaniem mózgu jest odpowiednie jej przetworzenie i zinterpretowanie. 

Podczas słyszenia zachodzi wiele złożonych i dynamicznych procesów, których ważnym elementem jest czynnik czasu. Prawidłowa percepcja czasu i kolejności zdarzeń akustycznych jest fundamentem dobrego rozumienia mowy. Sygnały akustyczne po zamianie na impulsy nerwowe są pod różnym kątem analizowane i przetwarzane w ośrodkowej części układu słuchowego.

Czytaj więcej

Rola wysiłku fizycznego w rozwoju dzieci

Zapewnienie wysiłku fizycznego współczesnym dzieciom może być dla dorosłych i opiekunów prawdziwym wyzwaniem. W dawnych czasach był on wplatany w codzienne życie. Dzieci mieszkające na wsi często fizycznie pracowały wspólnie z dorosłymi. W mieście długo i intensywnie bawiły się na podwórku, a do szkoły chodziły pieszo lub jeździły na rowerze.

Współcześnie często trzeba „wymyślać” wysiłek fizyczny. Nie jesteśmy już społeczeństwem rolniczym, niewiele dzieci grabi siano czy doi krowy. Nawet we względnie spokojnej okolicy, dzieci dużo mniej jeżdżą na rowerach i nie grają na ulicy ze względu na bezpieczeństwo albo dlatego, że ich rodzice pracują, a one przebywają w tym czasie w świetlicy lub zorganizowanych zajęciach pozaszkolnych. Wiele przyrządów na placach zabawach i szkolnych boiskach oraz różnych gier już nie ma z różnych przyczyn. Zajęcia z wychowania fizycznego często idą na pierwszy ogień, gdy szkoła musi dokonać cięć budżetowych. Nawet dzieci, które uprawiają jakiś sport, często są wożone na zajęcia samochodem, a podczas zajęć spędzają dużo czasu, czekając na swoją kolej albo siedząc na ławce. Raczej trudno to uznać za ciężki wysiłek fizyczny.

Skutek tego wszystkiego jest taki, że dziś dzieci pracują ciężko w sferze poznawczej i społecznej, ale nie wysilają się fizycznie. Jeśli ich rozwój przebiega prawidłowo, same mają motywację do poszukiwania różnych doznań sensorycznych, między innymi stymulujących układ proprioceptywny i przedsionkowy. Na przykład mogą proponować rodzicom rozegranie zawodów zapaśniczych, a po nich będą czuć się odprężonymi. Dzieje się tak dlatego, że napieranie na tułów całym swoim ciałem, robią, co mogą, by zwalić rodzica z nóg, lub z całej siły ciągną go w kierunku podłogi. To wszystko wymaga od nich dużego wysiłku fizycznego. Ciężka praca czy też wysiłek fizyczny jest jednym z najważniejszych elementów sensorycznie zdrowego stylu życia. Uprawiając zapasy z rodzicem dziecko skutecznie zaspokaja swój apetyt na bodźce proprioceptywne. My osiągniemy podobny efekt, gdy przebiegniemy się po parku lub spędzimy dzień, pracując w ogrodzie.

Każdy z nas potrzebuje kompleksowej stymulacji sensorycznej, a nasz styl życia powinien nam ją zapewnić. Propriocepcja jest takim „składnikiem odżywczym”, na który zapotrzebowanie najtrudniej zaspokoić w dzisiejszym świecie, gdzie dominuje siedzący tryb życia. A jest to szczególnie trudne w przypadku dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Te, które wykazują nadaktywność sensoryczną, na ogół unikają aktywności fizycznej. Ich nadwrażliwość sprawia, że stymulacja proprioceptywna nie jest dla nich komfortowym doznaniem. W ten sposób pozbawiają się naturalnego sposobu, który przynosiłby im ukojenie. Wszystkie dzieci odnoszą korzyści, jeśli ich rodzice czy inni dorośli tworzą warunki do wzmożonego wysiłku fizycznego. Natomiast dla dzieci z nadwrażliwościami tego rodzaju inicjatywa jest nieodzowna.

Opracowała: mgr Magdalena Włodarczyk - pedagog specjalny, terapeuta SI
Inspiracja: „Dzieci w świecie doznań”, Lucy Jeane Miller.

RELACJE MIĘDZYLUDZKIE W DOBIE PANDEMII

Relacja to zdolność do wzbudzania poczucia, że jest między ludźmi wspólna przyszłość

Niebawem minie rok od kiedy pojawił się koronawirus. Zmienił on nasze życie, często stawiając je na głowie. Długi czas „zamknięcia w domach” wywarł zauważalne skutki w wielu obszarach naszego społecznego funkcjonowania. 

Czytaj więcej

Wspomaganie rozwoju mowy małego dziecka

Czytaj więcej

Zasady zdrowego żywienia

Czytaj więcej

Ferie 2020/2021

W tym roku szkolnym ferie zimowe w  trosce o zdrowie i bezpieczeństwo swoich bliskich tegoroczne ferie uczniowie spędzą głównie w domach. Chcemy, aby ten czas odpoczynku był mimo wszystko ciekawy i inspirujący, dlatego też zachęcamy do skorzystania z naszej oferty. W ramach naszej działalności proponujemy  różne  formy wsparcia dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
Czytaj więcej

PROPOZYCJE SPĘDZANIA WOLNEGO CZASU Z DZIEĆMI W DOMU

Czytaj więcej

Stres. Jak sobie z nim radzić…

Stres najprościej można zdefiniować jako reakcję organizmu w odpowiedzi na wydarzenia, które zakłócają jego równowagę, obciążają lub przekraczają nasze możliwości do skutecznego poradzenia sobie. Wspomniane wydarzenia zakłócające określamy jako stresory. Ich źródło może być zarówno fizyczne (np. hałas) jak i społeczne (trudności w relacjach z rówieśnikami, problemy rodzinne)

Czytaj więcej

Zabawy Zimowe

Ferie w domu wcale nie muszą być nudne! Poznaj nasze propozycje na spędzanie wolnego czasu.

Ferie to czas wolny od zajęć szkolnych, dlatego pozwólmy wtedy dziecku na odpoczynek i większą swobodę. To również doskonały moment na wspólne spędzanie czasu. Można razem gotować, przygotowywać słodkie wypieki, czy chodzić na spacery. Dzięki temu wzmocnimy więzi i poprawimy relacje rodzinne.  

Czytaj więcej